Jump to content

Recommended Posts

Posted

Historii T-72M2 WILK nám představí hostující autor Michał Kizeweter, polský zbrojní nadšenec, odborník a poradce vývojového týmu Armored Warfare.

 

Až do počátku 80. let 20. století se polské lidové ozbrojené síly, podobně jako jejich spojenci z vojsk Varšavské smlouvy, jako je východní Německo a Československo, byli omezeni na tank T-55A jako páteř svých ozbrojených sil. Teprve v tomto okamžiku si Sovětský svaz uvědomil, že nastal čas, aby svým spojencům umožnil používat i novější typy. Polsko a Československo se tak zařadilo mezi hlavní dodavatele zbraní Sovětského svazu a pro zbytek zemí Varšavské smlouvy. Sovětský svaz tak prodal do těchto zemí výrobní licenci na stroj T-72 a předal veškerou technologickou dokumentaci s cílem zahájit okamžitou výrobu.

 

wilk1.jpg

 

Je třeba si uvědomit, že distribuce sovětského vybavení určeného pro vývoz se rozdělovala na dvě části: první část byla určena všem "důvěryhodným" zemím vojsk Varšavské smlouvy a druhá pak pro všechny ostatní (především pro přátelské arabské státy).

 

Polsko uvedlo na trh v roce 1981 svojí variantu pod označením T-72M. Tato varianta by se dala zařadit někde mezi původní stroj T-72 Ural a T-72A vyvinutou Sovětským svazem a určenou primárně pro vývoz. O několik let později, v roce 1986, byla výroba tohoto typu nahrazena výrazně vylepšenou variantou T-72M1, která byla vlastně skoro kompletní kopií původního tanku T-72A. Obě varianty byly vyrobeny závodem Bumar-Łabędy Mechanical Works v Gliwice (Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy).

 

Nicméně, i po započetí výroby, T-72M1 nebyl polským generálním štábem považován za dostatečný prostředek moderního bojiště, zejména s ohledem na zavádění novým moderních bitevních tanků západních mocností. Západo-německý bitevní tank Leopard 2 a americký M1 Abrams byly mnohem obávanější a pokročilejší než dříve známé západní typy, s nimiž se sovětská technika střetla v řadě lokálních konfliktů studené války.

 

Ve druhé polovině osmdesátých let se proto Polsko rozhodlo zahájit program na zvýšení bojových schopností svých obrněných jednotek. Tento program měl v podstatě dvě možnosti:

  • zaprvé zahájit jednání se Sovětským svazem o získání novější verze tanku T-72
  • za druhé, vyvinout prostředky pro modernizaci domácí T-72M1 s využitím veškerého technologického pokroku v polském průmyslu

Formální zahájení jednání se Sovětským svazem začalo v roce 1988. S největší pravděpodobností by se podařilo získat licenci na kopii varianty vozidla T-72B a T-72S, podobné verzi, která byla prodána do Iránu v roce 1990. Bohužel z mnoha důvodů jednání ztroskotala v letech 1989/90.

 

wilk2x_0.jpg

 

Druhá možnost byla podpořena úspěšnou integrací domácích technologií polského průmyslu v rámci modernizačního programu pro vozidlo T-55A (výsledkem je T-55AM Merida a její varianty). Na základě těchto úspěchů začalo Polsko zkoumat různé možnosti týkající se inovace T-72M1.

 

Oddělení výzkumu a vývoje ministerstva národní obrany (oddělení Rozwoju i Wdrożeń MON) pověřilo společnost OBRUM R & D Center (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM), aby zahájila projekt. Projekt získal název "WILK", polský výraz pro vlka. Cílem projektu bylo vyvinout způsob, jak modernizovat stávající vozidla tak, aby samotné práce mohly provádět i menší opravny a údržbářské dílny připojené k příslušným obrněným jednotkám.

 

Hlavní část modernizačního programu se zaměřovala na zvýšení přežítí vozidla, a to pomocí:

  • zvýšení pohyblivosti
  • zvýšení ochrany vozidla
  • zvýšení schopnosti operovat i v nočních podmínkách

Řada organizací spolupracovala na tomto projektu se společností OBRUM, včetně:

  • vojenského institutu výzbroje v Zielonce (Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia)
  • strojíren WOLA ve Varšavě (Zakłady Mechaniczne Wola)
  • centra průmyslové optiky ve Varšavě (Przemysłowe Centrum Optyki)
  • vojenské technické univerzity ve Varšavě (Wojskowa Akademia Techniczna)

V roce 1989, když padl komunistický režim a ustoupila možnost smysluplné vojenské spolupráce se zeměmi Varšavské smlouvy, se Polsko ocitlo osamoceno, a tak úsilí o vlastní modernizaci vozidla T-72M1 pomocí domácích technologií získalo ještě větší význam.

 

wilk3.png

 

V určitém bodě mezi lety 1987 a 1990 vytvořila společnost OBRUM R & D tři funkční prototypy na základě projektové dokumentaci WILK, využívající tří samostatné platformy:

  • T-72A
  • T-72M1
  • T-72M1D(velitelská varianta T-72M1)

V roce 1990 byly v průběhu projektu WILK tyto tři prototypy vybaveny prototypem systému řízení palby DRAWA FCS (SKO DRAWA).

 

Následovaly další změny a úpravy původních vozidel, například:

  • umístění domací soupravy přídavného panceřování ERA ERAWA-1 na čelní plochy vozidla
  • nové boční ocelové plechy
  • varovný systém před ozářením laserem SSC OBRA-1
  • pasivní optika pro noční vidění druhé generace pro všechny členy posádky
  • prototyp digitalního systému řízení palby DRAWA FCS
  • vyhodnocovací počítač stabilizace děla
  • nespecifikované úprava převodové soustavy
  • nový vznětový motor S-12U s výkonem 850 koní (odvozený z ruského dieselového motoru V-46-6)
  • odpalovač dýmových granátů WPD-1 "Tellur" a WWGD-1 "Erb"

V červenci 1991, po úspěšném odzkoušení výše uvedených vozidel, bylo rozhodnuto posunout se dál. Projekt WILK byl uzavřen a byl nahrazen dalším projektem, jehož výsledkem se stalo vozidlo PT-91 TWARDY, které se stalo aspoň prozatím nejmodernějším bitevním tankem polských obrněných sil. Význam vývoje WILK spočívá ve skutečnosti, že pomohl zajistit, že projekt PT-91 nebude začínat úplně od začátku - ve skutečnosti byly plně funkční prototypy PT-91 připraveny za pouhých 9 měsíců od data zahájení prací na projektu.

 

Jeden z prototypů WILK, označený jako T-72M2D WILK (je naší referencí pro T-72M2 WILK, který bude představen v Armored Warfare), je v současné době součástí sbírky Muzea obrněných sil, Land Training Center of Field Crown Sbírka Hetman Stefan Czarniecki v Poznani. V současné době není veřejně přístupný. T-72M2D WILK bude vystaven v roce 2018, jakmile se expozice muzea úspěšně přestěhuje do nového zařízení.

 

V Armored Warfare se prototyp T-72M2 WILK představí ve formě prémiového vozidla.

 

Doufáme, že se Vám bude nové vozidlo líbit a uvidíme se na bojišti!

 

Zdroj. https://aw.my.com/gb/news/general/development-t-72m2-wilk

Posted

Kredity se vždycky hodí a navíc si snad nepamatuji, že by některý z prémiových vozidel byla vysloveně plečka. Nejraději mám T-72B3, Objekt 187 a T-80U Shark.  :-D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...