Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kolohousenka KH-50/KH-60/KH-70

 

Po ukončení Velké války se snažili konstruktéři zužitkovat praktické zkušenosti s použitím tanků v nových konstrukcích. Objevilo se základní konstrukční schizma. Kolové obrněné vozidlo mělo nízkou průchodnost a pásové obrněné vozidlo bylo pomalé při přesunu. Proto se začalo experimentovat s kombinovaným podvozkem. Pásy měly sloužit pro bojové akce v terénu a kola měla sloužit k přesunům po pevných komunikacích. 

 

kh70.jpg

 
Jeden směr představoval systém, který vyvinul americký konstruktér John Walter Christie. Systém byl založen na samostatně odružených velkých pojezdových kolech s gumovými obručemi, na celou výšku boku vozidla, takže pás běžel po jejich horním obvodu, čímž odpadly nosné kladky. Pro přesun po silnici se sňal pás a vozidlo se pohybovalo pouze po pojezdových kolech. Tento systém byl použit např. u sovětských tanků řady BT.
 
KH60_tahac.jpg
 
KH-50 jako tahač
 
Druhý směr představoval německý konstruktér Joseph Vollmer, který pracoval pro německou firmu Hanomag v Hannoveru. Společně s firmou Hille-Werke z Drážďan vyvinul na základě dělostřeleckého traktoru Hanomag-50PS kombinovaný podvozek. Pásový podvozek byl doplněn o čtyřkolový zvedací kolový podvozek. V roce 1923 byl tento systém odkoupen československou armádou. Cena činila 1 300 000,- korun československých. 
 
KH50.jpg
 
Kolohousenka s válcovou věží
 
Československá armáda podstoupila práva na výrobu firmám Ringhoffer (později Tatra), Laurin a Klement (později součást firmy Škoda) a Breitfeld-Daněk (pozdější část ČKD). Tyto firmy ve spolupráci vyrobily dva prototypy označované jako KH-50 (Kolohousenka s motorem o výkonu 50 koňských sil) První prototyp byl vyroben jako dělostřelecký tahač pouze s jedním místem pro řidiče a byl záhy vyřazen pro naprostou opotřebovanost. Druhý prototyp byl vyroben jako obrněné vozidlo s posádkou o dvou mužích. Podvozek byl vyroben z obyčejné oceli. Na něm byla umístěna válcová věž osazená pěchotním dělem Škoda ráže 3,7 cm. Síla ocelových stěn se pohybovala od 6 do 14 mm. Podvozek tvořily kola i pásy. Pásový podvozek měl zadní kolo hnací, přední bylo vodící a současně napínací. Nahoře na rámu bylo pět nosných kladek, dole deset odpružených pojezdových koleček. Pás se skládal ze 48 dílů a měl šířku 300 mm. Kolový podvozek měl ocelová disková kola s pryžovými obručemi, přední náprava byla neodpružená a řiditelná, zadní byla zdvojená a odpružená listovými pery. Motor WD-50PS byl umístěn klasicky vzadu, jeho objem byl 8229 ccm, převodovka měla tři stupně vpřed a jeden vzad. Kolový podvozek se řídil volantem, pásový pomocí spojek. Změna podvozku se prováděla vně vozidla za pomocí kliky a nájezdu na speciální rampy, které vozidlo vozilo připevněné na bocích trupu. Přeměna trakce trvala cca 20 minut.
 
KH50_zmena_podvozku.jpg
 
Změna podvozku
 
Vojskové zkoušky pod dohledem Vojenského technického ústavu prokázaly značné nedostatky. Proto byly v roce 1927 provedeny úpravy. Použil se výkonější motor WD-60PS. Díky novému motoru bylo vozidlo opatřeno jiným krytem motorového prostoru. Válcová věž byla vyměněna za kuželovou, osazenou dvěma kulomety ráže 7,92 mm vz 24. Nová převodovka měla čtyři stupně vpřed a jeden vzad. Přestože narostla i hmotnost, tak jistému nárůstu výkonu došlo. Vozidlo bylo označeno jako KH-60.
 
KH60.jpg
 
KH-60 s kuželovou věží a ostruhou pro export do SSSR
 
Přesto následné zkoušky příliš přesvědčivé nebyly. Proto v roce 1929 provedla firma ČKD další přestavbu, tentokrát s motorem WD-70. Byl vylepšen systém zvedání podvozku a změna tak byla možná už během 10 - 15 minut. Stroj byl měl vyšší korbu. Uvažovalo se o zástavbě kanónu Vickers ráže 47 mm. Označen byl KH-70.
 
kh50_1.jpg
 
KH-50 se sejmutou korbou
 
Jeden exemplář KH-60 byl v roce 1930 zařazen do Československé armády. Pro svou zastaralost však byl využíván pouze k výcviku. V roce 1935 byl vyřazen a převeden do vznikající školy útočné vozby ve Vyškově jako statická pomůcka. 
 
Dva exempláře KH-60 byly v roce 1927 prodány do Sovětského svazu a jeden exemplář KH-70 byl údajně prodán do Itálie.
 
TTD KH-50/60/70:
hmotnost – 7,9/8,5/9 t
délka – 4,5/4,5/5,4 m
šířka kola – 2,39 m
výška kola – 2,53 m
výška pásy – 2,38 m
výkon motoru – 50/60/70 HP
max. rychlost kola – 35/45/60 km/h
max. rychlost pásy – 15/18/18 km/h
zásoba PHM – 160 l
osádka – 2
 
zdroj: 
Ivo Pejčoch, Ondřej Pejs  – Obrněná technika 6

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...