Aaron Goldstein Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 PT-76 Typ: lehký plovoucí tankOsádka: 3Bojová hmotnost: 14 000 kg Rozměry:délka s kanónem vpředu 7,625 m délka korby 6,91 m šířka 3,14 mvýška u prvních verzí 2,255 m a u pozdějších modelů 2,195 m Zbraňový systém:jeden kanón D-56T ráže 76,2 mm s drážkovaným vývrtem hlavně se zásobou 40 nábojů,jeden spřažený kulomet SGMT ráže 7,62 mmněkolik verzí tohoto tanku mělo i protiletadlový kulomet DŠKM ráže 12,7 mmvěž je poháněna elektricky nebo ručně hlavní kanón není stabilizován v náměru (od -4° do +30°), ani v odměru (360°) a je vybaven jednoduchým systémem řízení palbytank může vyvíjet dýmovou clonu vstřikem paliva do výfukového systému Pancéřování:svařovaná ocel o proměnné tloušťce od 5 do 17 mm Pohon:dieselový motor V-6 o výkonu 180 kW (241 koňských sil) se zásobou 250 litrů paliva plus dalších 180 litrů paliva ve vnější nádrži Výkonnost:rychlost na silnici 44 km/h a rychlost plavby 10 km/h při použití dvou hydroreaktivních pohonůjízdní dosah po silnici 450 km s maximální zásobou paliva a po vodě 65 kmbrodění do hloubky plovatelnostistoupání 70 %;kolmá překážka 1,1 mzákop 2,8 msvětlost 0,37 m PT-76, se objevil ve výzbroji v roce 1952 jako důkaz návratu Sovětů ke koncepci lehkých obojživelných vozidel určených k provádění hloubkového průzkumu. Byl vyvinut z lehkého terénního vozidla a z lehkých sovětských tanků z konce druhé světové války, jako například z tanku T-80. Přednosti tanku PT-76 spočívají v jeho jednoduchosti spojené s jeho útočnými schopnostmi. Díky těmto přednostem se stal velmi populárním i u zahraničních zákazníků, kteří volali po takovém prostředku, jenž by byl schopen plnit úkoly i při nedostatečně rozvinuté komunikační síti a nedostatečné průmyslové základně těchto zemí. Na druhé misce vah leží hlavní nedostatky tanku PT-76, které jsou obdobné jako nedostatky všech lehkých obojživelných tanků. Jedná se především o to, že vzhledem k velkým rozměrům vozidla, které zajišťují dostatečný objem, a tím jeho schopnost plavat, mohl mít pancíř tloušťku jen 5 až 17 mm. Takový pancíř není schopen odolat ani palbě těžkého kulometu. Hmotnosti padl za oběť i systém ochrany před ZHN (protiatomová ochrana) a zařízení pro noční vidění. Tank PT-76 měl svařovanou korbu a hmotnost 14 000 kg. Jeho řidič měl své místo v příďovém úseku korby. Ve střední části vozidla byl bojový úsek a na zádi motorový úsek. Dieselový motor V-6 o výkonu 180 kW (241 koňských sil) představuje polovinu motoru V-2, který se používal u tanků T-54 a T-55, a zabezpečuje maximální rychlost jízdy 44 km/h a maximální rychlost plavby 10 km/h. Převodovka pohání dvě zadní hnací ozubené rozety. Podvozek vychází z obrněného transportéru BTR-50, který se vyráběl licenčně i v ČSSR pod označením OT-62 TOPAS. Pojezdové ústrojí se na každé straně skládá ze šesti pojezdových kol se zavěšením na torzních tyčích a vpředu umístěného vodicí ozubenéhokola. Pohyb na vodě zajišťují dva hydroreaktivní pohony. Jediné přípravy před plavbou spočívají v úpravě výšky vany vztyčením plátu na přídi a v zapnutí dvou elektrických čerpadel pro odsávání vody ze dna korby. Elektricky anebo ručně otáčená věž má opět svařovanou ocelovou konstrukci. Je v ní umístěn velitel, který zároveň plní funkci střelce a nabíječe kanónu D 56-T ráže 76,2 mm. Tato zbraň vznikla vývojem z kanónu, který používaly tanky T-34 nebo KV-1 v průběhu druhé světové války. Kanón střílí pět druhů munice. Jeden z nich je trhavý (HE) a čtyři druhy jsou protipancéřové. Z nich je nejlepší kumulativní typ (HEAT), který je schopen probít 120mm pancíř při kolmém dopadu na libovolnou vzdálenost. Tank PT-76 se objevil v řadě modifikací, například jako PT-76 vzor 1 s mnohokomůrkovou úsťovou brzdou, PT-76 vzor 2 s dvoukomorovou úsťovou brzdou a ejektorem, PT-76 vzor 3, jenž je velmi podobný vzoru 2, ale nemá ejektor, a nakonec PT-76 vzor 4 (nebo také PT-76 B) s kanónem D 56-TM stabilizovaným ve dvou osách. Kanón D 56-TM byl zřejmě repasován do všech tanků PT-76 dodaných do ozbrojených sil států Varšavské smlouvy, ale střelbu za jízdy stále omezuje jednoduchý optický systém řízení palby. Podvozek tanku PT-76 byl po úpravách využit také jako základ pro odpalovací zařízení 2P16 oddílů vojskových raket země-země, které nesly v kódu NATO označení FROG-3 a existovaly až do počátku osmdesátých let jako součást organizační struktury motostřeleckých divizí ozbrojených sil států Varšavské smlouvy. Zdroj:https://cs.wikipedia.org/wiki/PT-76internet kvetule 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.