Aaron Goldstein Odesláno Listopad 4, 2015 Odesláno Listopad 4, 2015 PT-76 Typ: lehký plovoucí tankOsádka: 3Bojová hmotnost: 14 000 kg Rozměry:délka s kanónem vpředu 7,625 m délka korby 6,91 m šířka 3,14 mvýška u prvních verzí 2,255 m a u pozdějších modelů 2,195 m Zbraňový systém:jeden kanón D-56T ráže 76,2 mm s drážkovaným vývrtem hlavně se zásobou 40 nábojů,jeden spřažený kulomet SGMT ráže 7,62 mmněkolik verzí tohoto tanku mělo i protiletadlový kulomet DŠKM ráže 12,7 mmvěž je poháněna elektricky nebo ručně hlavní kanón není stabilizován v náměru (od -4° do +30°), ani v odměru (360°) a je vybaven jednoduchým systémem řízení palbytank může vyvíjet dýmovou clonu vstřikem paliva do výfukového systému Pancéřování:svařovaná ocel o proměnné tloušťce od 5 do 17 mm Pohon:dieselový motor V-6 o výkonu 180 kW (241 koňských sil) se zásobou 250 litrů paliva plus dalších 180 litrů paliva ve vnější nádrži Výkonnost:rychlost na silnici 44 km/h a rychlost plavby 10 km/h při použití dvou hydroreaktivních pohonůjízdní dosah po silnici 450 km s maximální zásobou paliva a po vodě 65 kmbrodění do hloubky plovatelnostistoupání 70 %;kolmá překážka 1,1 mzákop 2,8 msvětlost 0,37 m PT-76, se objevil ve výzbroji v roce 1952 jako důkaz návratu Sovětů ke koncepci lehkých obojživelných vozidel určených k provádění hloubkového průzkumu. Byl vyvinut z lehkého terénního vozidla a z lehkých sovětských tanků z konce druhé světové války, jako například z tanku T-80. Přednosti tanku PT-76 spočívají v jeho jednoduchosti spojené s jeho útočnými schopnostmi. Díky těmto přednostem se stal velmi populárním i u zahraničních zákazníků, kteří volali po takovém prostředku, jenž by byl schopen plnit úkoly i při nedostatečně rozvinuté komunikační síti a nedostatečné průmyslové základně těchto zemí. Na druhé misce vah leží hlavní nedostatky tanku PT-76, které jsou obdobné jako nedostatky všech lehkých obojživelných tanků. Jedná se především o to, že vzhledem k velkým rozměrům vozidla, které zajišťují dostatečný objem, a tím jeho schopnost plavat, mohl mít pancíř tloušťku jen 5 až 17 mm. Takový pancíř není schopen odolat ani palbě těžkého kulometu. Hmotnosti padl za oběť i systém ochrany před ZHN (protiatomová ochrana) a zařízení pro noční vidění. Tank PT-76 měl svařovanou korbu a hmotnost 14 000 kg. Jeho řidič měl své místo v příďovém úseku korby. Ve střední části vozidla byl bojový úsek a na zádi motorový úsek. Dieselový motor V-6 o výkonu 180 kW (241 koňských sil) představuje polovinu motoru V-2, který se používal u tanků T-54 a T-55, a zabezpečuje maximální rychlost jízdy 44 km/h a maximální rychlost plavby 10 km/h. Převodovka pohání dvě zadní hnací ozubené rozety. Podvozek vychází z obrněného transportéru BTR-50, který se vyráběl licenčně i v ČSSR pod označením OT-62 TOPAS. Pojezdové ústrojí se na každé straně skládá ze šesti pojezdových kol se zavěšením na torzních tyčích a vpředu umístěného vodicí ozubenéhokola. Pohyb na vodě zajišťují dva hydroreaktivní pohony. Jediné přípravy před plavbou spočívají v úpravě výšky vany vztyčením plátu na přídi a v zapnutí dvou elektrických čerpadel pro odsávání vody ze dna korby. Elektricky anebo ručně otáčená věž má opět svařovanou ocelovou konstrukci. Je v ní umístěn velitel, který zároveň plní funkci střelce a nabíječe kanónu D 56-T ráže 76,2 mm. Tato zbraň vznikla vývojem z kanónu, který používaly tanky T-34 nebo KV-1 v průběhu druhé světové války. Kanón střílí pět druhů munice. Jeden z nich je trhavý (HE) a čtyři druhy jsou protipancéřové. Z nich je nejlepší kumulativní typ (HEAT), který je schopen probít 120mm pancíř při kolmém dopadu na libovolnou vzdálenost. Tank PT-76 se objevil v řadě modifikací, například jako PT-76 vzor 1 s mnohokomůrkovou úsťovou brzdou, PT-76 vzor 2 s dvoukomorovou úsťovou brzdou a ejektorem, PT-76 vzor 3, jenž je velmi podobný vzoru 2, ale nemá ejektor, a nakonec PT-76 vzor 4 (nebo také PT-76 B) s kanónem D 56-TM stabilizovaným ve dvou osách. Kanón D 56-TM byl zřejmě repasován do všech tanků PT-76 dodaných do ozbrojených sil států Varšavské smlouvy, ale střelbu za jízdy stále omezuje jednoduchý optický systém řízení palby. Podvozek tanku PT-76 byl po úpravách využit také jako základ pro odpalovací zařízení 2P16 oddílů vojskových raket země-země, které nesly v kódu NATO označení FROG-3 a existovaly až do počátku osmdesátých let jako součást organizační struktury motostřeleckých divizí ozbrojených sil států Varšavské smlouvy. Zdroj:https://cs.wikipedia.org/wiki/PT-76internet kvetule 1 Citovat
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.