Přejít na obsah

Recommended Posts

Odesláno

PT-76

 

1320135553_00.jpg

 
Typ: lehký plovoucí tank
Osádka: 3
Bojová hmotnost: 14 000 kg 
 
Rozměry:
délka s kanónem vpředu 7,625 m 
délka korby 6,91 m 
šířka 3,14 m
výška u prvních verzí 2,255 m a u pozdějších modelů 2,195 m
 
Zbraňový systém:
jeden kanón D-56T ráže 76,2 mm s drážkovaným vývrtem hlavně se zásobou 40 nábojů,
jeden spřažený kulomet SGMT ráže 7,62 mm
několik verzí tohoto tanku mělo i protiletadlový kulomet DŠKM ráže 12,7 mm
věž je poháněna elektricky nebo ručně 
hlavní kanón není stabilizován v náměru (od -4° do +30°), ani v odměru (360°) a je vybaven jednoduchým systémem řízení palby
tank může vyvíjet dýmovou clonu vstřikem paliva do výfukového systému
 
Pancéřování:
svařovaná ocel o proměnné tloušťce od 5 do 17 mm
 
Pohon:
dieselový motor V-6 o výkonu 180 kW (241 koňských sil) se zásobou 250 litrů paliva plus dalších 180 litrů paliva ve vnější nádrži
 
Výkonnost:
rychlost na silnici 44 km/h a rychlost plavby 10 km/h při použití dvou hydroreaktivních pohonů
jízdní dosah po silnici 450 km s maximální zásobou paliva a po vodě 65 km
brodění do hloubky plovatelnosti
stoupání 70 %;
kolmá překážka 1,1 m
zákop 2,8 m
světlost 0,37 m
 

Pt_76.gif

 
PT-76, se objevil ve výzbroji v roce 1952 jako důkaz návratu Sovětů ke koncepci lehkých obojživelných vozidel určených k provádění hloubkového průzkumu. Byl vyvinut z lehkého terénního vozidla a z lehkých sovětských tanků z konce druhé světové války, jako například z tanku T-80. Přednosti tanku PT-76 spočívají v jeho jednoduchosti spojené s jeho útočnými schopnostmi. Díky těmto přednostem se stal velmi populárním i u zahraničních zákazníků, kteří volali po takovém prostředku, jenž by byl schopen plnit úkoly i při nedostatečně rozvinuté komunikační síti a nedostatečné průmyslové základně těchto zemí. Na druhé misce vah leží hlavní nedostatky tanku PT-76, které jsou obdobné jako nedostatky všech lehkých obojživelných tanků. Jedná se především o to, že vzhledem k velkým rozměrům vozidla, které zajišťují dostatečný objem, a tím jeho schopnost plavat, mohl mít pancíř tloušťku jen 5 až 17 mm. Takový pancíř není schopen odolat ani palbě těžkého kulometu. Hmotnosti padl za oběť i systém ochrany před ZHN (protiatomová ochrana) a zařízení pro noční vidění.
 

Aberdeen_proving_grounds_043.jpg

 
Tank PT-76 měl svařovanou korbu a hmotnost 14 000 kg. Jeho řidič měl své místo v příďovém úseku korby. Ve střední části vozidla byl bojový úsek a na zádi motorový úsek. Dieselový motor V-6 o výkonu 180 kW (241 koňských sil) představuje polovinu motoru V-2, který se používal u tanků T-54 a T-55, a zabezpečuje maximální rychlost jízdy 44 km/h a maximální rychlost plavby 10 km/h. Převodovka pohání dvě zadní hnací ozubené rozety. Podvozek vychází z obrněného transportéru BTR-50, který se vyráběl licenčně i v ČSSR pod označením OT-62 TOPAS. Pojezdové ústrojí se na každé straně skládá ze šesti pojezdových kol se zavěšením na torzních tyčích a vpředu umístěného vodicí ozubeného
kola. Pohyb na vodě zajišťují dva hydroreaktivní pohony. Jediné přípravy před plavbou spočívají v úpravě výšky vany vztyčením plátu na přídi a v zapnutí dvou elektrických čerpadel pro odsávání vody ze dna korby. Elektricky anebo ručně otáčená věž má opět svařovanou ocelovou konstrukci. Je v ní umístěn velitel, který zároveň plní funkci střelce a nabíječe kanónu D 56-T ráže 76,2 mm. Tato zbraň vznikla vývojem z kanónu, který používaly tanky T-34 nebo KV-1 v průběhu druhé světové války. Kanón střílí pět druhů munice. Jeden z nich je trhavý (HE) a čtyři druhy jsou protipancéřové. Z nich je nejlepší kumulativní typ (HEAT), který je schopen probít 120mm pancíř při kolmém dopadu na libovolnou vzdálenost.
 

Pt_76_afv.jpg

 
Tank PT-76 se objevil v řadě modifikací, například jako PT-76 vzor 1 s mnohokomůrkovou úsťovou brzdou, PT-76 vzor 2 s dvoukomorovou úsťovou brzdou a ejektorem, PT-76 vzor 3, jenž je velmi podobný vzoru 2, ale nemá ejektor, a nakonec PT-76 vzor 4 (nebo také PT-76 B) s kanónem D 56-TM stabilizovaným ve dvou osách. Kanón D 56-TM byl zřejmě repasován do všech tanků PT-76 dodaných do ozbrojených sil států Varšavské smlouvy, ale střelbu za jízdy stále omezuje jednoduchý optický systém řízení palby.
 

Verkhnyaya_Pyshma_Tank_Museum_2012_0181.

 
Podvozek tanku PT-76 byl po úpravách využit také jako základ pro odpalovací zařízení 2P16 oddílů vojskových raket země-země, které nesly v kódu NATO označení FROG-3 a existovaly až do počátku osmdesátých let jako součást organizační struktury motostřeleckých divizí ozbrojených sil států Varšavské smlouvy.
 
Zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/PT-76
internet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Načítání
×
×
  • Vytvořit...