Jump to content
Sign in to follow this  
Aaron Goldstein

Bitevní loď USS Montana

Recommended Posts

Bitevní loď USS Montana

 

image.jpg

 

Třída Montana byla zamýšlena jako následovník třídy Iowa. Konstrukčně vycházely z třídy Iowa, ovšem na rozdíl od ní kladly důraz místo na rychlost na silnou výzbroj a mohutné pancéřování. Ovšem kvůli svým rozměrům by to byly první americké lodě které by se nevešly do komor Panamského kanálu. Jejich délka by po dokončení byla 280,9 m, šířka 36,9 m a ponor 11 m. Svým standardním výtlakem 65000 t a plným 70500 t se těsně přiblížily japonské třídě Jamato.

 
Pancéřování vycházelo z požadavku odolat zásahu granátem ráže 406 mm vypáleným z děla L/50 ze vzdálenosti 20000 m. Oproti tomu Iowa měla vydržet stejný zásah z děla L/45. Jako jediné bitevní lodě měly dvojitý pancíř trupu. Boční pláty o síle 400 mm se hluboko pod hladinou zužovaly na 250 mm. Za ním byly prázdné prostory které měly rozptýlit případný výbuch a jejich vnitřní přepážka byla v prostoru strojoven, kotelen a muničních skladů silná 180 mm. Pancéřové přepážky na přídi a na zádi měly tloušťku 460 mm. Palubu měly krýt pancéřové desky o síle až 150 mm a čela dělových věží a barbety 550 mm. 
 
image.jpg
 
Dva daleko od sebe umístěné komíny na modelu svědčí o snaze rozprostřít kotelny a strojovny do co největšího prostoru a zamezit tak ochromení lodi nešťastným zásahem. Čtyři soupravy vysokotlakých turbín měly mít na výstupu maximální výkon 172 000 koní a jejich rychlost měla dosahovat 28 uzlů.
 
Původní projekty počítaly s instalací 9 děl 457 mm (18"/47 cal.) Mark "A". Tato děla ve Spojených státech existovala ale při zkušebních střelbách se projevila nevyzrálost řešení a proto konstruktéři sáhli po osvědčených a vyzkoušených dělech 406 mm (16"/50 cal.) Mark 7. Další možnost použít pro zvýšení palebné síly 16 děl (4x4) byla odmítnuta z důvodů velkého dynamického namáhání konců poměrně štíhlého trupu a kvůli zeslabení konstrukce v místě širokých barbet. Konečný projekt se tedy spokojil s 12 děly ráže 406 mm ve čtyřech trojhlavňových věžích.
 
image.jpg
 
Sekundární výzbroj mělo tvořit 20 dvojúčelových děl 127 mm (5"/54 cal.) Mark 16 (10x2) umístěných podobně jako na třídě Iowa, tedy po stranách nástavby a lehkou protiletadlovou výzbroj mělo tvořit 32-40 Bofforsů 40 mm ve čtyřhlavňových kompletech. Lehké Oerlikony 20 mm měly být na lodi v počtu 20 kusů.
 
Pět jednotek třídy Montana bylo objednáno ještě před válkou 19.7. 1940. Nikdy se však nezačaly stavět. V polovině války už bylo námořnictvu jasné, že pro lodě nemá využití a tak byla celá třída 21.7.1943 těsně před zahájením stavby bez náhrady zrušena.
 
Jednotlivé lodě se měly stavět: BB-67 Montana a BB-68 Ohio v Philadlphia Navy Yard, BB-69 Maine a BB-70 New Hampshire v New York Navy Yard a BB-71 Louisiana v Norfolk Navy Yard. 
 
image.jpg
 
Plánované parametry: 
Standardní výtlak 64 240 tun, maximální 72 104 tun, 
Délka na konstrukční vodorysce 271,27 m,
Délka přese vše 280,8 m 
Šířka 36,9 m, 
Ponor 10,9 m,
Dosah 15 000 námořních mil při 15 uzlech, 
Posádka 2 355 - 2 789 příslušníků mužstva a důstojníků. 
 
Plánované pancéřování:
Boční pás : 409 mm, zužující se o 25 mm pod úhlem 19° až na259 mm 
Spodní strana pásu: 183 mm, zužující se o 25 mm pod úhlem 10°
Přepážky : 457 mm vpředu, 387 mm vzadu
Barbety: : 541 mm
Dělové věže - čela 572 mm
Dělové věže - strop 251 mm
Paluba: 236 mm
 
Plánovaná výzbroj:
Hlavní výzbroj USS Montana mělo tvořit 12 děl ráže 406 mm (16"/50 cal.) umístěných po třech kusech ve čtyřech věžích.
 
Sekundární výzbroj mělo tvořit 20 děl ráže 127 mm (5"/54 cal.) v deseti dvojhlavňových věžích (po pěti na každé straně nástavby) Děla mohla pálit jak na hladinové cíle, tak i na vzdušné cíle. 
 
Protileteckou výzbroj mělo tvořit  32 - 40 hlavní rychlopalných automatických kanónú ráže 40 mm Bofors s dostřelem 6800 metrů a 20 hlavní 20 mm kanónů Oerlikon s dostřelem 3060 metrů. Boforsy byly ve čtyřhlavňovém uspořádání, Oerlikony ve dvojhlavňovém.
 
Plánovaný pohon:
Pohon lodí třídy Montana mělo zajistit osm parních kotlů Babcock & Wilcox a čtyři turbíny General Electric nebo Westinghouse o celkovém výkonu 172 000 koní. Tyto turbíny přes převodové ústrojí měly otáčet čtyřmi lodními šrouby dávající lodi maximální rychlost 28 uzlů. Lodě měly mít (stejně jako třída Iowa) dva typy lodních šroubů - dva pětilisté vnitřní, dva vnější čtyřlisté šrouby a dvě kormidla.
 
Zdroj:
internet
 
FOTO: 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...