Jump to content

President Masaryk - Československé válečné loďstvo


Whiskey_CZ

Recommended Posts

220px-Naval_Ensign_of_Czechoslovakia_1935-1939_1945-1955.svg.png

vlajka českoslovénského válečného vojska

O lodi:

Jak už z názvu vyplývá, hlídková loď President Masaryk je pojmenovaná po prvnímu československému presidentovi, Tomášovi Garigue Masarikovi. Byla to největší válečná loď československého válečného loďstva. Byla vyprojektována v plzeňském závodě Škoda a postavena na Slovensku v loděnici v Komárně.

Stavba lodi byla zahájena v srpnu 1929 a po prvé byla spuštěna na vodu 19. října 1930, ale po zkouškách se ukázalo, že loď nedosahuje předpokládaných parametrů, a tak se vrátila zpět do loděnice aby byly provedeny úpravy. Do služby byla uvedena 8. října 1932 a prováděli se s ní cvičení na Dunaji (až do druhé světové války). Loď poháněli: dva 3-bubnové kotle Škoda a dvě parní turbíny (celkem 2300 koňských sil). Byla vyzbrojena: čtyřmi 66 mm děly (360 nábojů) a čtyřmi 7,92 mm těžkými kulomety (vzor 24), a deseti závěrovými minami (Z vzor 28 nebo 32).

Během druhé světové války byla součástí německé armády pod jménem Bechelaren. Od roku 1941 do 1943 hlídkovala a doprovázela plavidla v Jugoslávii, poté byla vrácena zpět do Lince, aby ji zmodernizovali. Trup byl prodloužen o 30 cm, změnil se tvar zádě a motory byly nahrazeny dvouma dieselovými motory MWM RS 143 SU (celkem 1800 koňských sil) a byl přidán 20 mm protiletecký kanón.

V noci z 5. na 6. dubna 1944 při krytí konvoje byla poškozena sovětským letectvem. Po opravě se ještě v prosinci vrátila do služby v oblasti Visegrádu. V průběhu dubna byla přezbrojena, místo 66 mm děla byly umístěny dvě 88 mm kryté lehkým plechovým štítem, důvodem bylo, že všechna munice do 66 mm byla spotřebována.

Loď se ještě zúčastnila bojových operací v Jugoslávii a Maďarsku. V roce 1944 podporovala německý protiútok v Budapešti a u rakouského Melku uskutečnila výpad proti sovětským dělovým člunům. To byla její poslední bojová akce.

11. května 1945 se posádka lodě vzdala americké armádě a v roce 1947 byla loď vrácena Československu. Do provozuschopného stavu byla uvedena až v roce 1951. Protože československá armáda neměla pro loď žádné uplatnění, byla převedena do civilního sektoru. V letech 1955 až 1956 byla kompletně odzbrojena a trup lodi sloužil jako skladovací a pracovní ponton.

V dubnu 1978 byla loď sešrotována.

 

Info:

Jméno a třída: President Masaryk (Bechelaren)

Kategorie (typ): hlídková loď

Loděnice: Loděnice Komárno, Czechoslovakia

Založení kýlu: Srpen 1929

Spuštění na vodu: 19. října 1930

Uvedení do služby: 8. října1932

Vyřezení ze služby: duben 1978 (sešrotováním)

Posádka:

Original

- 3 důstojníci + 3 rotmistři + 32 námořníků

1939

- 2 důstojníci + 3 poddůstojníci + 26 námořníků

 

Technické data:

Standardní výtlak: 185 t

Plný výtlak: 214 t (211 long tons)

Délka (original): 47.5 m

Šířka (original): 6.0 m

Ponor: 1.07 m

Pancéřování (original):

- trup: 5 mm

- paluba: 5 mm

- velitelská věž: 10 mm

- dělové věže: 10 mm

- kulometné věže: 8 mm

 

Výzbroj:

Original

- 4× 66mm (2×II-/35-vz.30)

- 4× MG (2×II)

1941/42

- 4× 66mm (2×II)

- 1× 37mm (-AA)

- 4× 20mm (1×IV-AA)

1944

- 2× 88mm (2×I)

- 1× 37mm (-AA)

- 4× 20mm (1×IV-AA)

 

Pohon:

Original

- 2 bubnové kotle Yarrow, 2 turbiny, celkem: 2300hp

1941/42

- 2 dieslové motory MWM, celkem: 1800hp

 

Rychlost: 16.7 kt (31 km/h)

 

 

 

Obrázky:

- 1931

president_masaryk1_146.jpg

- 1941/1942

president_masaryk2_652.jpg

 

- Ostatní:

Monitor_President_Masaryk.png

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...