Přejít na obsah

Zaměřeno na: Dragoon 300


MegaVydra

Recommended Posts

 Zaměřeno na: Dragoon 300 - přeložil Ashadak, díky pane :)

Dragoon 300 patří do skupiny úspěšných konstrukcí vozidel, která prošla historii skoro nepovšimnuta. Neúčastnil se žádných velkých bitev a vítězství, ani nebyl postaveno ve velkých sérii – svůj účel však splnil na výbornou.

 

drag1_1.jpg

Zatímco verze vozidla, kterou najdeme i ve hře je z let osmdesátých, jeho historie započala už v letech sedmdesátých. V roce 1976 se totiž armádní policejní sbor Spojených států snažil zakoupit značné množství lehkých víceúčelových obrněných vozidel. Požadavky na toto vozidlo nebyly nijak specifické, ale ty základní v podstatě požadovaly krabici na čtyřech kolech, která by byla schopná odolat střelbě z ručních zbraní. Dalším požadavkem byla snadná přepravitelnost letecky(strojem C-130). Jeho základním úkolem pak byla ochrana amerických základen a ozbrojený doprovod konvojů.

 

Společnost Verne, která se pravděpodobně inspirovala úspěchem modelu LAV-150 od firmy Cadillac-Gage, se rozhodla přijít s vlastním návrhem – vozidlem označeným jako Dragoon. Původní Dragoon ze sedmdesátých let byl vozidlu LAV-150 velmi podobný, přesto však existovaly rozdíly. Jeden takový můžeme brát jak negativně, tak pozitivně - záleží na úhlu pohledu. Větší velikost vozidla z něj dělala lepší cíl pro nepřítele, ale na druhou stranu umožnovala instalaci větších zbraňových systémů a vytvořit tak základ pro celou řadu vozidel.

 

Další velkou výhodou této konstrukce bylo velké množství sdílených součástí s jinými vozidly americké armády, konkrétně s BVP M113 a nákladním automobilem M809. Teoreticky tedy bylo možné velmi snadno snížit náklady na údržbu vozidla. Podle propagačních materiálů Arrowpoint je podíl sdílených součástí skoro 70 procent. Tato výhoda však postupně zanikla, s postupným vyřazováním vozidel se stejnými komponenty z aktivní služby. Netřeba dodávat, že pro země, které tato specifická vozidla neprovozovala to žádnou výhodu nepřineslo.

 

V každém případě v roce 1976 byly požadavky na tento druh vozidla, z neznámých důvodu, staženy. Můžeme pouze spekulovat, zda byly důvodem rozsáhlé škrty po neúspěšné válce ve Vietnamu, nebo a to mnohem pravděpodobněji změnou úlohy vojenské policie, která už nebyla součástí složek v oblastech aktivních bojů - tento druh vozidla už pro ní neměl význam. Každopádně všechno nasvědčovalo konec tohoto typu vozidla – jenže ten, nepřišel.

 

drag2_1.jpg

Společnost Verne spojila síly se společností Arrowpoint, která měla velké zkušenosti s prodejem techniky dalším zákazníkům. Kompetence obou firem byly rozděleny následovně – Verne se staral o vývoj, Arrowpoint zajišťoval propagaci a prodej(tato marketingová firma je někdy nesprávně označovaná za výrobce těchto vozidel). První prototypy vozidel Dragoon byly připraveny v roce 1978, pod obchodním označením Dragoon 300.

 

Dragoon bylo vozidlem velmi lehké konstrukce s pohonem 4x4. Standardní provedení vážilo zhruba 12,7 tun(o dvě tuny více než LAV-150). Základní posádku tvořil řidič, střelec, velitel a mohlo převážet, v závislosti na konfiguraci, 6-10 mužů.

 

Stejně jako u ostatních vozidel této kategorie, jeho pancéřování XAR-30 bylo schopné osádku chránit pouze proti ručním zbraním(do ráže 7,62 mm) a střepinám. Pokud bychom to porovnali se současnými tabulkami, odpovídá úroveň ochrany zhruba hodnotám první úrovně dle STANAG 4569.

 

O pohon vozidla se staral přeplňovaný naftový šestiválec 6V-53T o výkonu 300 hp, který umožňoval na rovných plochách, dosažení maximální rychlosti až 115 km/h. Převodovka byla plně automatická a umožňovala v případě potřeby přenést hybnou síly na všechna kola.

 

drag3_0.jpg

Zajímavostí je, že vozidlo bylo také obojživelné, i když s velkými omezeními. Voda musela být velmi klidná a maximální rychlost plavby dosahovala pouze 5 km/h. S ohledem na tato omezení se funkce příliš často nevyužívala.

 

Základní výzbroj vozidla BVP tvořil těžký kulomet Browning M2 ráže 50, se stejným zavěšením jako BVP M113. Vozidlo však bylo nabízeno ve více variantách s různým druhem výzbroje:

 

  • vozidlo těžké palebné podpory(osazeno věží Cockerill s 90 mm dělem)
  • vozidlo lehké palebné podpory(osazeno věží s dvěma kulomety nebo kombinací kulometu a granátometu)
  • mobilní velitelské stanoviště
  • pod označením Patroller jako obrněné vozidlo pořádkových sil
  • obrněné nákladní vozidlo – upravená verze pro přepravu nákladů

A to zdaleka nejsou všechny varianty. Ve hře Armored Warfare nalezneme verzi pro těžkou palebnou podporu s dvoumístnou věží a belgickým 90 mm dělem. Tato varianta má mnoho označení, ale tou nejběžnější je LFV-90. Věž této varianty vozidla ve skutečnosti nebyla licenční verzí věže Cockerill, ale samostatně vyvinutým typem společnosti Verne s využitím oceli vysoké tvrdosti XAR-30. Systém řízení palby byl velice jednoduchý, stejně jako optika(střelec používal typ M36E1). Celý systém však mohl být modernizován pokročilejšími typy elektroniky, včetně infračervené kamery. Uvnitř věže se nacházel stojan s pohotovostní zásobou munice o celkovém počtu 10 nábojů, dalších 50 kusů bylo přepravováno uvnitř vozidla.

 

Dva prototypy vozidla z roku 1978 nakonec nebyly sešrotovány, ale převedeny pod americkou armádu k dalším zkouškám, v rámci programu 9. pěší zkušebny pokročilých technologií. Po několika následujících letech se konečně podařilo společnosti Arrowpoint přesvědčit americkou armádu a námořnictvo, aby tomuto vozidlu dali šanci. V roce 1983 se několik vozidel skutečně prodalo. Americké námořnictvo je využilo v roli ochrany jedné ze svých základen(jaderná základna na Aljašce) a během několika hlídek.

 

drag4.jpg

Po tomto úspěchu se v roce 1984 společnosti Verne a Arrowpoint spojili a vytvořili společnost AV Technology Corporation se sídlem v Troy, stát Michigan. Tuto společnost později koupil gigant General Dynamics Land Systems.

 

I přes poněkud krkolomný start se ukázala série vozidel Dragoon životaschopnou a poslední kusy byly dodány až v roce 2002. V roce 1988 byla představena policejní varianta Patroller a hned upoutala pozornost mnoha amerických policejních složek. Mezi ne-americké zákazníky patří:

 

  • Venezuela
  • Tunisko
  • Thajsko
  • Pákistán
  • Kamerun
  • Turecko

Turecko je pravděpodobně největším uživatelem se 140 vozidly objednanými v roce 1998 pro tureckou policii. V roce 1997 se objevila i vylepšená verze vozidla s názvem Dragoon 2 a vyznačovala se mnoha pokročilými funkcemi – vylepšené pneumatiky, pancéřování, podvozek, vytápění, klimatizace a řada dalších. Celkově se odhaduje, že mezi lety 1982 a 2002 bylo postaveno celkem 400 vozidel.

 

V roce 2002 oznámila společnost General Motors Land Systems ukončení vývoje. Vozidlo bylo nabízeno ještě do roku 2008, s možností výrobních kapacit ve Španělsku, než byla výroba definitivně ukončena.

 

drag5.jpg

V Armored Warfare je Dragoon 300 vozidlem třetí úrovně v kategorii stíhačů tanků. Jedná se o jedno z prvních vozidel na čtyřech kolech, které ve hře můžete potkat. Jeho vysoká pohyblivost způsobená pohonem čtyř kol vyžaduje k ovládnutí jistou zručnost, odměnou však bude velmi pohyblivý stroj s vynikající palebnou silou. Jeho minimální pancéřová ochrana však přirozeně vyžaduje, aby se hráči, pokud možno, vyhýbali přímým střetům. V dobrých rukou se však toto vozidlo stává skutečně smrtící zbraní.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Načítání
×
×
  • Vytvořit...