Přejít na obsah

Kolohousenka KH-50/KH-60/KH-70


Recommended Posts

Kolohousenka KH-50/KH-60/KH-70

 

Po ukončení Velké války se snažili konstruktéři zužitkovat praktické zkušenosti s použitím tanků v nových konstrukcích. Objevilo se základní konstrukční schizma. Kolové obrněné vozidlo mělo nízkou průchodnost a pásové obrněné vozidlo bylo pomalé při přesunu. Proto se začalo experimentovat s kombinovaným podvozkem. Pásy měly sloužit pro bojové akce v terénu a kola měla sloužit k přesunům po pevných komunikacích. 

 

kh70.jpg

 
Jeden směr představoval systém, který vyvinul americký konstruktér John Walter Christie. Systém byl založen na samostatně odružených velkých pojezdových kolech s gumovými obručemi, na celou výšku boku vozidla, takže pás běžel po jejich horním obvodu, čímž odpadly nosné kladky. Pro přesun po silnici se sňal pás a vozidlo se pohybovalo pouze po pojezdových kolech. Tento systém byl použit např. u sovětských tanků řady BT.
 
KH60_tahac.jpg
 
KH-50 jako tahač
 
Druhý směr představoval německý konstruktér Joseph Vollmer, který pracoval pro německou firmu Hanomag v Hannoveru. Společně s firmou Hille-Werke z Drážďan vyvinul na základě dělostřeleckého traktoru Hanomag-50PS kombinovaný podvozek. Pásový podvozek byl doplněn o čtyřkolový zvedací kolový podvozek. V roce 1923 byl tento systém odkoupen československou armádou. Cena činila 1 300 000,- korun československých. 
 
KH50.jpg
 
Kolohousenka s válcovou věží
 
Československá armáda podstoupila práva na výrobu firmám Ringhoffer (později Tatra), Laurin a Klement (později součást firmy Škoda) a Breitfeld-Daněk (pozdější část ČKD). Tyto firmy ve spolupráci vyrobily dva prototypy označované jako KH-50 (Kolohousenka s motorem o výkonu 50 koňských sil) První prototyp byl vyroben jako dělostřelecký tahač pouze s jedním místem pro řidiče a byl záhy vyřazen pro naprostou opotřebovanost. Druhý prototyp byl vyroben jako obrněné vozidlo s posádkou o dvou mužích. Podvozek byl vyroben z obyčejné oceli. Na něm byla umístěna válcová věž osazená pěchotním dělem Škoda ráže 3,7 cm. Síla ocelových stěn se pohybovala od 6 do 14 mm. Podvozek tvořily kola i pásy. Pásový podvozek měl zadní kolo hnací, přední bylo vodící a současně napínací. Nahoře na rámu bylo pět nosných kladek, dole deset odpružených pojezdových koleček. Pás se skládal ze 48 dílů a měl šířku 300 mm. Kolový podvozek měl ocelová disková kola s pryžovými obručemi, přední náprava byla neodpružená a řiditelná, zadní byla zdvojená a odpružená listovými pery. Motor WD-50PS byl umístěn klasicky vzadu, jeho objem byl 8229 ccm, převodovka měla tři stupně vpřed a jeden vzad. Kolový podvozek se řídil volantem, pásový pomocí spojek. Změna podvozku se prováděla vně vozidla za pomocí kliky a nájezdu na speciální rampy, které vozidlo vozilo připevněné na bocích trupu. Přeměna trakce trvala cca 20 minut.
 
KH50_zmena_podvozku.jpg
 
Změna podvozku
 
Vojskové zkoušky pod dohledem Vojenského technického ústavu prokázaly značné nedostatky. Proto byly v roce 1927 provedeny úpravy. Použil se výkonější motor WD-60PS. Díky novému motoru bylo vozidlo opatřeno jiným krytem motorového prostoru. Válcová věž byla vyměněna za kuželovou, osazenou dvěma kulomety ráže 7,92 mm vz 24. Nová převodovka měla čtyři stupně vpřed a jeden vzad. Přestože narostla i hmotnost, tak jistému nárůstu výkonu došlo. Vozidlo bylo označeno jako KH-60.
 
KH60.jpg
 
KH-60 s kuželovou věží a ostruhou pro export do SSSR
 
Přesto následné zkoušky příliš přesvědčivé nebyly. Proto v roce 1929 provedla firma ČKD další přestavbu, tentokrát s motorem WD-70. Byl vylepšen systém zvedání podvozku a změna tak byla možná už během 10 - 15 minut. Stroj byl měl vyšší korbu. Uvažovalo se o zástavbě kanónu Vickers ráže 47 mm. Označen byl KH-70.
 
kh50_1.jpg
 
KH-50 se sejmutou korbou
 
Jeden exemplář KH-60 byl v roce 1930 zařazen do Československé armády. Pro svou zastaralost však byl využíván pouze k výcviku. V roce 1935 byl vyřazen a převeden do vznikající školy útočné vozby ve Vyškově jako statická pomůcka. 
 
Dva exempláře KH-60 byly v roce 1927 prodány do Sovětského svazu a jeden exemplář KH-70 byl údajně prodán do Itálie.
 
TTD KH-50/60/70:
hmotnost – 7,9/8,5/9 t
délka – 4,5/4,5/5,4 m
šířka kola – 2,39 m
výška kola – 2,53 m
výška pásy – 2,38 m
výkon motoru – 50/60/70 HP
max. rychlost kola – 35/45/60 km/h
max. rychlost pásy – 15/18/18 km/h
zásoba PHM – 160 l
osádka – 2
 
zdroj: 
Ivo Pejčoch, Ondřej Pejs  – Obrněná technika 6
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Načítání
×
×
  • Vytvořit...