Jump to content
Sign in to follow this  
Aaron Goldstein

Letadlová loď USS Midway

Recommended Posts

Letadlová loď USS Midway

 

image.jpg

 

Třída Midway byla poslední druhoválečnou třídou amerických letadlových lodí. V roce 1943 bylo objednáno šest jednotel této třídy, ale nakonec došlo ke stavbě pouze tří. Jednotka CV-44 byla zrušena 11. ledna 1943, zbylé dvě, CVB-56 a CVB-57, shodně 28. března 1945.Letadlové lodě třídy Midway byly první letadlové lodi takové velikosti, že nebyly schopny proplout Panamským průplavem.

 
Ještě před zahájením stavby došlo k překlasifikování objednávky a loď CV-41 byla překlasifikována na CVB-41 (Velká letadlová loď). 27. října 1943 byl v loděnici  Newport News Shipbuilding v Newport News ve Virginii položen kýl lodi CVB-41 USS Midway. 20. března 1945 byla spuštěna na vodu a 10. září 1945 uvedena do služby.
 
image.jpg
 
Po uvedení do služby vykonala tradiční úvodní cvičení v Karibiku. 20. února 1946 se stala vlajkovou lodí 1. divize letadlových lodí. V březnu prodělala zkoušku vybavení a techniky pro operace v chladném počasí v severním Atlantiku. 6. září 1947 v  Karibiku provedla operaci "Sandy", což bylo zkušební odpílení kořistní rakety V-2 (A-4) ze své paluby. V-2 úspěšně odstartovala a několik minut po startu explodovala ve vzdálenosti asi šesti mil od lodi. Přesto byl test vyhodnocen jako úspěšný, neboť start se povedl.
 
29. října 1747 plula USS Midway ve svazku 6. loďstva jako součást mírových do Středomoří. Mezi 26 - 29. květnem probíhaly zkoušky koncepce úhlové paluby piloty z Naval Air Test Center a piloty Atlantické flotily. Po testech se USS Midway zúčastnila cvičení NATO v severním Atlantiku. 1. října 1952 byla překlasifikována na CVA-41 (Útočná letadlová loď)
 
image.jpg
 
27. prosince 1954 se USS Midway vydala z Norfolku na cestu kolem světa. Je jí plavba vedla okolo mysu Dobré naděje na Tajwan, kde se spojila se 7. loďstvem. 8. prosince 1958 provedla VF-64 startující z její paluby první odpálení raket vzduch - vzduch Sparrow III. Během Laoské krize na jaře 1961 byla USS Midway nasazena v Jihočínském moři. Během tohoto nasazení prováděly její letadla testování protivzdušné obrny  Japonska, Koreje, Okinawy, Filipín a Tajwanu.
 
image.jpg
 
Letadlová loď také dále sloužila různým testům. 13. června 1963 bylo na její palubě provedeno zkušební plně automatické přistání letounů F-4A a F-8D. Poté byla USS Midway opět nasazena dálném východě a v dubnu 1965 provedli její letadla útoky proti logistickým cílům v severním Vietnamu. 17. června 1965 letecká hlídka letounů F-4B ve složení Cmdr. Louis C. Page a Lt. Jack E.D. Batson ze svazku VF-21 sestřelila dva MiG-17. Jednalo se o první sestřel Migů ve Vietnamu.
 
image.jpg
 
Po návratu do Alameda 23. listopadu 1965 odplula do loděnice San Francisco Bay Naval Shipyard, kde měla prodělat rozsáhlou modernizaci. Z tohoto důvodu byla 15. února 1966 přeřazena k Rezervní Flotile. Do služby byla opět zařazena 31. ledna 1970. USS Midway se vrátila do vietnamského konfliktu, kde se účastnila bojových operací a později i operace "Frequent Wind", což byla evakuace zaměstnanců americké ambasády vrtulníky z obleženého Saigonu.
 
30. čevna 1975 byla překlasifikována na CV-41 (multifunkční letadlová loď). V roce 1976 se účastnila demonstrace síly u pobřeží Severní Koreje v reakci na nevyprovokovaný útok na dva americké důstojníky. V roce 1979 společně s USS Constellation hlídkoval v Indickém oceánu a po incidentu 4. listopadu 1979 na americké ambasádě v Teheránu se přenula do Perského zálivu. Po vystřídání USS Coral Sea odplula do Jokosuky a poté se vrátila na hlídku do Indického oceánu. 16. března 1981 letoun A-6 od VA-115 z paluby USS Midway objevil havarovaný civilní vrtulník a díky zásahu záchranného týmu z USS Midway bylo všech 17 pasařérů včetně posádky zachráněno.
 
image.jpg
 
USS Midway se v roce 191 zúčastnila operace "Pouštní Bouře" během níž provedla 228 bojových vzletů. Po jejím ukončení se přes Jokosuku přeplavila do Pearl Harboru. Poté odplula do San Diega, kde byla 11. dubna 1992 vyřazena ze služby a přeměněna na plovoucí muzeum. V roce 2006 se ovšem objevila podmínka, že i přes případné využití lodě jako plovoucího muzea, musí být USS Midway i nadále schopná případné reaktivace.
 
image.jpg     image.jpg     image.jpg
 
image.jpg     image.jpg    image.jpg 
 
Parametry: 
Standardní výtlak 45 000 tun, maximální 64 000 tun, 
Délka na konstrukční vodorysce 296 m,
Šířka 36,9 m,
Šířka letové paluby 41,5 m, po instalaci úhlové paluby 72,5 m 
Ponor 10,5 m,
Dosah 20 000 námořních mil při 15 uzlech, 
Posádka 4 104 příslušníků mužstva a důstojníků. 
 
Pancéřování:
Letová paluba byla pancéřovaná 89 mm silným pancířem Pancéřový pás měl maximální šířku 193 mm, která se na koncích snižovala na 75 mm. CKormidelní stroje byly chráněny 127 mm bočním pancířem.
 
Výzbroj:
Těžkou protiletadlovou výzbroj zajišťovalo 18 × 127 mm (5“/54 cal.). V roce 1950 byl jejich počet zredukován na 14 a v roce 1957 na 10. V roce 1963 na čtyři, v roce 1970 na tři a v roce 1985 byly odstraněny úplně a loď obdržela raketovou výzbroj.
 
Středorážová výzbroj původně zahrnovalo 21 40mm čtyřčat a 28 20 mm kanónů. V roce 1950 byly zbraně ráže 40 mm i 20 mm odstraněny a loď dostala 40 kanónů ráže 76 mm (3"/50 cal.). V roce 1957 byl jejich počet zredukován na na 22 a v roce 1961 byly odstraněny úplně.
 
V roce 1985 dostala loď raketovou výzbroj. Loď byla vybavena 2 vrhači MK-25 pro lodní protiletadlové střely Sea Sparrow a dvěma systémy CIWS Phalanx
 
Teoreticky mohla loď disponovat leteckou skupinou až o velikosti 137 letounů. Ve skutečnosti se počet jejích letadel pohyboval krátce po skončení WWII kolem 100 a později dokonce jenom kolem 60.
 
Pohon:
Čtyři šrouby byly poháněny čtyřmi parními turbínami Westinghouse, kterým dodávalo páru 12 mazutem vytápěných kotlů Babcock & Wilcox. Celkový výkon produkovaný stroji byl 212 000 koňských sil. Rychlost lodi činila 33 uzlů.
 
Zdroj:
internet
 
FOTO: 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...