Přejít na obsah

Lodě - Všeobecná diskuze


Aaron Goldstein

Recommended Posts

Nebaví mě tyhle tvé hry, kdy napíšeš hloupost a pak se jí snažíš do krve obhájit.... Základ není stejný.... U proudového motoru pohon zajišťuje přímo ten proud spalin... U turbovrtulového (turbínového) proud spalin pohání turbínu a ta (prostřednictvím náhonu hnacího zařízení - vrtule, šroub, kolo) zajišťuje pohon... Princip je tedy naprosto odlišný.... Jediné, co mají společné, je že tam hořením paliva ve spalovací komoře vzniká proud spalin...

 

To už by jsi mohl tvrdit, že parní stroj a atomový pohon mají stejný základ, protože pohon zajišťuje pára... 

Pokud si myslíš, že jsem tak nevzdělaný, že neznám tyhle věci, tak se nemá smysl o tom dál bavit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak na začátku stála Kanárova věta "Abrams vlastně jede na podobný motor, jako proudové letadlo." Abrams ale jede na motor jako TURBOVRTULOVÉ letadlo, nebo třeba vrtulník (oboje využívají turbohřídelový motor).

 

Kanár má pravdu v tom, že ty motory začínají podobně - je tam nasávací otvor, axiální kompresor, spalovací komora/y a turbína. jenomže zatímco v plápolající rouře se na turbíně spotřebuje (a přemění na výkon) tah nutný jen k pohonu kompresoru, u turbohřídeláku tam máme další turbínu (několikastupňovou), kterou se konstruktéři snaží udělat tak, aby z proudu spalin dostala maximum výkonu. Proto můžemeříci, že pokud vezmeme proudový motor a uděláme z něj turbohřídelák, tak zatímco "taťka" bude mít tah třebas 100kN, hřídelák nebude mít tah žádnej - ale zase na hřídeli budeme moct odebírat nějakou tu megaWattku.

 

Nejznámější konverzí leteckého motoru na turbohřídel je Rolls-Royce(Snecma) Olympus, svého času pýcha Británie a Francie, nyní většinou provozovaný jako 20MW motor na lodích.

 

Na závěr si dovoluji poznamenat, že pokud se bavíme o MODERNÍ lodi s pohonem turbínou, tak už to nejsou turbíny parní, nýbrž právě turbohřídelové motory. Poslední parní turbíny používali Sověti na velkých torpédoborcích, zejména z důvodu nezvládnutí produkce výkonných turbohřídelových motorů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na závěr si dovoluji poznamenat, že pokud se bavíme o MODERNÍ lodi s pohonem turbínou, tak už to nejsou turbíny parní, nýbrž právě turbohřídelové motory. 

 

Ono je to (dle mého) částečně dáno rozměry... Velké lodě o výtlaku desítek tisíc tun (vyjma letadlových lodí) v podstatě vymizely... Takže korvety, fregaty, torpédoborci a křižníci si vystačí s CODAG (přičemž turbína je opravdu plynová) a nebo s přímo s plynovou turbínou... Naproti tomu ona velká plavidla, jako jsou letadlové lodi, mají pohon jaderný, kde je parní turbína dosud používána.... Takže ano,  MODERNÍ lodi s pohonem turbínou, jsou poháněny turbínou plynovou, ale zároveň ani na MODERNÍCH lodích parní turbína zcela nezmizela... :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono je to (dle mého) částečně dáno rozměry... Velké lodě o výtlaku desítek tisíc tun (vyjma letadlových lodí) v podstatě vymizely... Takže korvety, fregaty, torpédoborci a křižníci si vystačí s CODAG (přičemž turbína je opravdu plynová) a nebo s přímo s plynovou turbínou... Naproti tomu ona velká plavidla, jako jsou letadlové lodi, mají pohon jaderný, kde je parní turbína dosud používána.... Takže ano,  MODERNÍ lodi s pohonem turbínou, jsou poháněny turbínou plynovou, ale zároveň ani na MODERNÍCH lodích parní turbína zcela nezmizela... :-)

 

Eh, na americkej Atom sem úplně zapomněl, mea culpa :whistling: jo, to je jediná výspa, kde se parní turbíny ještě drží, jinak klasické kotle už dávno nahradily plynové turbíny... (proč se jim vlastně říká plynový, když spalujou nějakej topnej olej?).

 

Jinak i nové britské carriery mají pohon CODAG - dvě turbíny MT30 po 36MW a čtyři diesely Wartsila (2x9 a 2x11 MW), přičemž přenos výkonu na vrtule je elektrický (2x2 20MW motory).

 

A znovu - "turbohřídel" MT30 je odvozená z leteckého motoru Rolls-Royce Trent 800 :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Za mě osobně  je nejvíce platná asi varianta c) Tedy vím to nějak přibližně a dohledávám konkrétní čísla a názvy... (U toho Izumi jsem si pamatoval, že šlapal na něčem, co bylo kdysi v DC-10... Tak jsem jenom dohledal o co konkrétně šlo)

 

Ostatně, pokud chceš něco hledat na netu, tak musíš vědět, co hledat... Aneb jak říkal můj dědeček (velmi moudrý muž) "Není důležité všechno vědět... Důležité je vědět, kde to najdeš" :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Za mě osobně  je nejvíce platná asi varianta c) Tedy vím to nějak přibližně a dohledávám konkrétní čísla a názvy... (U toho Izumi jsem si pamatoval, že šlapal na něčem, co bylo kdysi v DC-10... Tak jsem jenom dohledal o co konkrétně šlo)

 

Ostatně, pokud chceš něco hledat na netu, tak musíš vědět, co hledat... Aneb jak říkal můj dědeček (velmi moudrý muž) "Není důležité všechno vědět... Důležité je vědět, kde to najdeš" :-)

To nám říkával na škole i náš profesor Ing. strojní technologie.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně tak, z hlavy si pamatuju, že Rollsové předělali Olympus na pohonnej agregát a že v nový bristký letadlovce jsou velký turbíny, ale abych nosil v hlavě přesnej typ nebo výkony, to fakt ne. Takže pro detaily kouknu na net.

 

Ono nemysli si, v době pouze tiskané, když si chtěl napsat solidní článek, tak si musel do knihovny a hledat publikace a vypisovat poznámky, taky ti chlapi nesypali všechno z hlavy. Dneska je to mnohem rychlejší a pohodlnější.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně tak, z hlavy si pamatuju, že Rollsové předělali Olympus na pohonnej agregát a že v nový bristký letadlovce jsou velký turbíny,

 

Přesně tak, je to plynová turbína podobná tomu co má Boeing 777 a má nějakých 25-40MW... vím to, protože jsem nedávno hledal co dávají anglání do HMS Queen Elizabeth (mají tam 2 tyhle turbíny a doslova tunu dieselů), protože američani do nových USS Gerald R. Ford cpou 2 jaderný reaktory od Bechtelu, kde každej má až 300 MW

 

M30.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dokument hezký, ty záběry vraku fakt parádní, ale co se týče historických faktů, tak to dost ořezali. A co mě asi nejvíc vadilo, je takový ten americký styl. Spousta rychlých střihů, nic pořádně do hloubky nerozebrali a zbytečné záběry nějakých emocionálních výkřiků. Co bych rád třeba viděl, když to teda údajně tak podrobně zmapovali, tak nějaké schéma inkasovaných důležitých zásahů, které Bismarca vyřadili a způsobili to, že vlastně v té bitvě anglány ani neškrábl, pokud se nemýlím.

 

Odesláno z mého 2013023 pomocí Tapatalk

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

myslim, že to je prostřední myšítko

to sic je, ale to mi funguje úplně jinak než v tom videu, když vystřelím salvu a zmáčknu prostřední tlačítko, tak mi to napíše nabíjíme a když mám nabito a zmáčknu prostřední tak mi vystřelí jen jedna věž a kamera se ihned přiblíží k těm letícím projektilům, nějak to nefunguje

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dokument hezký, ty záběry vraku fakt parádní, ale co se týče historických faktů, tak to dost ořezali. A co mě asi nejvíc vadilo, je takový ten americký styl. Spousta rychlých střihů, nic pořádně do hloubky nerozebrali a zbytečné záběry nějakých emocionálních výkřiků. Co bych rád třeba viděl, když to teda údajně tak podrobně zmapovali, tak nějaké schéma inkasovaných důležitých zásahů, které Bismarca vyřadili a způsobili to, že vlastně v té bitvě anglány ani neškrábl, pokud se nemýlím.

 

Odesláno z mého 2013023 pomocí Tapatalk

Já myslím, že škrábl. Hooka snad potopil nějakým šťastným zásahem během asi deseti minut. Ale expert na lodě nejsem, tak si to jen matně vzpomínám.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já myslím, že škrábl. Hooka snad potopil nějakým šťastným zásahem během asi deseti minut. Ale expert na lodě nejsem, tak si to jen matně vzpomínám.

Jasný, Hood a POW si slízli svoje, o tom je napsáno tuny knih a článků, ale já měl na mysli souboj Bismarca proti KGV a Rodneymu. Vím jen o zásazích do Bismarca, ale nikde jsem se nedočetl, jestli se taky trefil. Podle mě ne, aspoň teda hlavní baterií.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jasný, Hood a POW si slízli svoje, o tom je napsáno tuny knih a článků, ale já měl na mysli souboj Bismarca proti KGV a Rodneymu. Vím jen o zásazích do Bismarca, ale nikde jsem se nedočetl, jestli se taky trefil. Podle mě ne, aspoň teda hlavní baterií.

https://www.navalengineers.org/SiteCollectionDocuments/2008%20Proceedings%20Documents/ASNE%20Day%202008/BISMARCK.pdf

 

UPS, sorry, to mělo být k tomu schématu zásahů, jinak dokument stojí za přečtení pro ty, které to zajímá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jasný, Hood a POW si slízli svoje, o tom je napsáno tuny knih a článků, ale já měl na mysli souboj Bismarca proti KGV a Rodneymu. Vím jen o zásazích do Bismarca, ale nikde jsem se nedočetl, jestli se taky trefil. Podle mě ne, aspoň teda hlavní baterií.

Ok, já fakt nejsem odborník na historii, maje jen všeobecněkulturní znalosti, tak jsem to pochopil, že byla míněna ta bitva, kde šel ke dnu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Načítání
×
×
  • Vytvořit...