Přejít na obsah

Lodě - Všeobecná diskuze


Aaron Goldstein

Recommended Posts

Jde o výkon... Umíš si představit Diesel o výkonu 131 200 koňských sil??? Turbíny se u velkých válečných plavidel používají dodnes... Diesel se dnes používá na menších lodích (fregaty, korvety), ale pro maximální výkon tam stejně je i turbína... Tento kombinovaný pohon bývá označován zkratkou CODAG (viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/CODAG )

 

Předpokládám, že se bavíme jen a pouze o námořních lodích... 

 

Aktuálně  laborují se spalovacími motory u tankerů a kontejnerových lodí (kde tolik nezáleží na rychlosti a obratnosti)... Momentálně největší (nebo k roku 2011 alespoň byl) spalovací motor je Wärtsilä-Sulzer RTA96-C.  Je to přeplňovaný dieselový dvoutaktní 14 válec s technologií Common rail. Motor má hmotnost 2 300 tun, při 102 otáčkách za minutu dává výkon 84.42 MW (114 800 koní). Každou hodinu spotřebuje okolo 13,7 tun paliva. Je používán na lodi Emma Maersk...

 

Wartsila-Sulzer-RTA96-C-1.jpg

 

(a kvůli velikosti další obrázky do spoileru)

 

 

 

T4AXHT8.jpg

 

 

worlds-largest-diesel-9.jpg

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dík za informace. Tož to je ale dílo !!! Pak je pochopitelné, že atomový reaktor = ideální pohon. Ovšem ta cena je pak asi vhodná jedině pro armádu. I když, kdo ví?! Možná by se takový atomový tanker a nebo obrovská kontejnerová loď na atomový pohon také rentovala. Netuším, jaký je poměr v pořizovací ceně reaktoru oproti spálenému klasickému palivu. Jasně vidím, že jsem si neuvědomil ty obrovské výkony, které jsou třeba k rozpohybování takového kolosu proti odporu vody. Jsem si to blbec představoval jen v rovině mých oblíbených ponorek. :whistling:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rezim provozu tech ledodoborcu neznam, ale co jsem o tom driv videl dokumenty, tak to bylo poradne prisny.

Kanar: Jak to myslis? Ohrozeni srazkou nebo technickou zavadou? Pri vetsim rozsireni je tu riziko, ze se nektere lode dostanou do spolecnosti se zhorsujici se financni situaci. Muzou osekavat udrzbu, najimat hure vyskolene techniky,... Stejne tak v civilnbi doprave roste moznost te srazky a potopeni lode. V pripade nejakeho zamoreni oceanu, by to bylo sakra drahy a taky by to zatlouklo dalsi hrebicek do rakve atomove energetiky.

Vidim tady spis riziko v umyslnem poskozeni. Dovedes si predstavit, ze to plavidlo unesou pirati? Nebo par rucnikaru, co s tim dojedou nekam do pristavu a odpali to jako spinavou bombu? Reaktor urcite pujde pretizit a kdyz se jim nebude chtit shanet odbornika, co to dokaze, tak tam jednoduse nalozi par tisic tun hnojiva a nafty. Nemusi ani tahat palivo z reaktoru a spinava bomba je na svete.

Dalsi vec je dohled nad palivem pri vymenach a naslednem ulozeni.

To je jen par veci, co me ted napadlo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to Kozlus:

 

Na tom něco bude...

RF ty ledoborce předpokládám provozuje jako majetek státu... I když tam v pohodě vozí turisty... http://www.novinky.cz/cestovani/exotika-amerika/324629-na-palube-nejvetsiho-atomoveho-ledoborce-sveta-jak-probiha-cesta-na-severni-pol.html

 

A tady jsou podmínky a ceny... http://www.ledoborcemnasevernipol.cz/?termin=441529 Neber takový výlet za půl mega... :-D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, pekna projizdka:)

Nechapejte me spatne. Atomove energii fandim a ma to velkou budoucnost. Ale ne v soucasne bezpecnostni situaci a ne se soucasnou technologii.

Moje predstava je ocelova kostka, na kterou se napoji hadice chladiciho okruhu a vodice na elektrinu, pripadne hridel vyvodu na turbiny. Proste neco bezudrzbovyho, do ceho se nepujde dostat. Tohle by se dalo vyuzit i pro decentralizaci prenosove site - kazde vetsi mesto by melo svuj zdroj a v pripade vymeny paliva by se menila kostka za kostku. To by slo vyuzit i v pripade zaplav, zemetreseni a podobne. A samozrejme na lodich.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Právě že v duchu tvých námitek si neumím představit jak je takový ledoborec se dvěma reaktory, plný turistů,  zabezpečený proti tebou popsaným rizikům... I když asi unést ledoborec a snažit se dostat do nějakého významného přístavu je nereálné... Zničili by ho někde bezpečně daleko.... 

 

Na druhou stranu už máme za sebou i potopené atomové ponorky, takže míra kontaminace je známá....

 

Ale rozhodně se lépe hlídá (aby nejel kam nemá) ledoborec na pólu, než kontejnerová loď v Atlantiku, či dokonce Středozemním moři.... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z pohledu pacifisty bych to tak neviděl. Civilní plavidlo by teoreticky nemělo být ani zdaleka tak ohroženo porušením reaktoru, jako plavidlo válečné ;-)

Jaderný reaktory jsou ideální pro vojenský použití, americká armáda používá reaktory s šíleným obohacením, který nikdo jinej než armáda nemůže použít (civilní využití je limitovaný na 5% obohacení). Pro vojáky obecně neplatí všechny pravidla a když už by se dostali do války, kde budou přicházet o lodě s jadernym pohonem, tak je nějakej radioaktivní odpad co spadne do vody nebude zajímat, protože budou mít jiný starosti.

 

Co se týká civilního použití, tak tam bude problém v bezpečnosti, teď jen z hlavy... musíš zajistit aby se tam nikdo nepovolanej nedostal (pár maníků s puškama by to asi zvládlo - ale nevím jestli to dovolujou pravidla lodního provozu), ale daleko horší bude třeba přepadení nějakejma pirátama, z takovýho reaktoru by dokázali získat materiál pro špinavou bombu, to by asi limitovalo lodní trasy kde by mohla bejt taková loď nasazena.

 

Taky jsem četl, že lodě s jadernym pohonem mají omezený přístup do přístavů, kvůli strachu místních... a to by bylo určitě horší kdyby jich bylo víc.

 

edit: našel jsem to, pravidla pro civilní lodě s jadernym pohonem. http://imo.udhb.gov.tr/dosyam/EKLER/A.491%28XII%29.pdf

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tu plynovou turbínu má vlastně i M1 Abrams, ne? To musí být pěkný žrout. Prý na (3,79 l) neujede ani 0,6 míle (1 km

Jen bych chtěl podotknout, že přestože parní turbína je druh plynové turbíny, tak rozdíl mezi pohonem lodí a Abramse je... U lodi (jak již název napovídá) turbínu roztáčí tlak páry (z parních kotlů - bez ohledu na to, čím se v nich topí)... U Abramse je turbína roztáčena tlakem spalin vzniklých spalováním paliva ve spalovací komoře... 

 

Laicky: U Abramse se spaluje palivo a výfuk z toho pohání turbínu.... U lodě se spaluje palivo, tím je v kotli tvořena pára a ta roztáčí turbínu.... U atomového pohonu teplo z reaktoru ve výměníku vytváří páru a ta pohání turbínu....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen bych chtěl podotknout, že přestože parní turbína je druh plynové turbíny, tak rozdíl mezi pohonem lodí a Abramse je... U lodi (jak již název napovídá) turbínu roztáčí tlak páry (z parních kotlů - bez ohledu na to, čím se v nich topí)... U Abramse je turbína roztáčena tlakem spalin vzniklých spalováním paliva ve spalovací komoře... 

 

Laicky: U Abramse se spaluje palivo a výfuk z toho pohání turbínu.... U lodě se spaluje palivo, tím je v kotli tvořena pára a ta roztáčí turbínu.... U atomového pohonu teplo z reaktoru ve výměníku vytváří páru a ta pohání turbínu....

Jo, to vím. Abrams vlastně jede na podobný motor, jako proudové letadlo. Neřešil jsem to, protože vlastně jde vždy o tok nějakého média přes rozváděcí lopatky na lopatky rotoru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jako turbovrtulové letadlo.... Pouze místo vrtule je poháněna hnací rozeta... 

To snad zas není přece až takový rozdíl, ne? Proudový motor vytváří kompresorem proud spalin, které ženou letadlo v principu akce a reakce a tentýž motor v podstatě dělá proud spalin ale jejich prostřednictvím pohání něco jiného, třeba vrtuli a nebo tank. Jasně, že to je zjednodušené, ale je to tak, ne?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Proudové letadlo a turbovrtulové letadlo je setsakra rozdíl... Zatímco proudový motor pohání výstupní proud spalin a jedná se tedy o reaktivní pohon, tak turbovrtulový letoun je poháněn tahem vrtule... Ty jsi někde okolo Kunovic, že??? Tak zkus někomu z Letu říct, že Turbolet byl proudové letadlo... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Proudové letadlo a turbovrtulové letadlo je setsakra rozdíl... Zatímco proudový motor pohání výstupní proud spalin a jedná se tedy o reaktivní pohon, tak turbovrtulový letoun je poháněn tahem vrtule... Ty jsi někde okolo Kunovic, že??? Tak zkus někomu z Letu říct, že Turbolet byl proudové letadlo... 

Samozřejmě, že je, ale o to mi nešlo. Trochu se pleteš protože turbovrtulový motor žene někdy vrtuli a zároveň je i reaktivní. Ale o to nejde, jde o to, že se zde pohání něco proudem spalin a já nerozlišoval, zda to je reaktivní a nebo jiné. Základ je snad stejný, ne? Proud spalin a nebo něčeho jiného roztáčí turbínu. Nebuď tak ultra přesný. Jsem vyučený v LETu a také jsem tam maturoval. Tyhle věci znám docela dobře. Jenom jsem to zjednodušil a zevšeobecnil. Pokud se ti to zdá příliš, tak s tím nic nenadělám. Máš samozřejmě pravdu. Funkce těch motorů je přesně taková, jak píšeš.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nebaví mě tyhle tvé hry, kdy napíšeš hloupost a pak se jí snažíš do krve obhájit.... Základ není stejný.... U proudového motoru pohon zajišťuje přímo ten proud spalin... U turbovrtulového (turbínového) proud spalin pohání turbínu a ta (prostřednictvím náhonu hnacího zařízení - vrtule, šroub, kolo) zajišťuje pohon... Princip je tedy naprosto odlišný.... Jediné, co mají společné, je že tam hořením paliva ve spalovací komoře vzniká proud spalin...

 

To už by jsi mohl tvrdit, že parní stroj a atomový pohon mají stejný základ, protože pohon zajišťuje pára... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Načítání
×
×
  • Vytvořit...