Přejít na obsah
Ashadak

AW - Ve vývoji: OT-64 COBRA

Recommended Posts

Jeden ze starších článků, které ještě nebyly přeloženy. Toto vozidlo nás však čeká už brzy v aktualizaci 0.22, tak proč se k němu nevrátit.

 

V roce 1990 už obrněný transportér OT-64 patřil do starého železa. Jeho úroveň ochrany a palebná síla stačily na boj v šedesátých a sedmdesátých létech. O tři desetiletí později se hlavní výrobci a uživatelé - Československo (od roku 1993 Česká republika a Slovenská republika) a Polsko – rozhodli, že přišel čas vozidlo vyřadit a nahradit něčím lepším. Nicméně, tu bylo více než 6000 vyrobených kusů a co teď s nimi? Modernizace byla proto logickým řešením jak se vyhnout zbytečnému plýtvání prostředky.

 

ot-90_kladno_cz_195.jpg

 

Druhou část příběhu tvoří samostatný vývoj legendárního obrněného vozidla OT-90. Toto vozidlo vzniklo na podvozku československých BMP(1990 a 1991) a 620 ks bylo osazeno věžemi z vozidel OT-64. Vznik tohoto hybridu byl spíše politicky motivovaný - v roce 1990 podepsalo Československo dvě mezinárodní dohody, ve kterých se zavazovalo snížením počtu svých obrněných vozidel ve službě.

 

K dispozici bylo velké množství BMP, řada z nich byla upravena tak, že jim byly odstraněny původní věže a nahrazeny věžemi z OT-64 2A. Výsledek byl pak přesunuty z kategorie vozidel BVP do kategorie obrněných transportních vozidel a tím byly splněny podmínky dohody(OT se zbraní ráže 20 mm nebo menší, bez raketové výzbroje). Tato rozhodnutí přinesla pouze vozidlo se špatnými jízdními vlastnostmi kvůli posunu těžiště a technickými problémy. Někdy se mu v armádě přezdívalo Havlův tygr, narážející na úlohu někdejšího prezidenta Václava Havla v celé této záležitosti.

 

Samotná vozidla OT-64 se účastnila řady mírových misí OSN v Eritrei a Etiopii v letech 2000 až 2001. Některá z nich upravily závody VOP Trenčín pro provoz ve vyšších nadmořských výškách - například novým systémem chlazení motorového oleje. Vozidla pak byla schopná operovat v nadmořské výšce nad 2000 metrů. Pár kusů bylo prodáno keňskému kontingentu ve městě Assab. Vlivem špatného zacházení a údržbou však nepřežila příliš dlouho.

 

att00056.jpg

 

Pořád tu byl problém s nedostatečnou palebnou silou vozidla. Vznikla řada projektů na toto téma, ale tím nejzajímavějším byl rozhodně slovenský OT-64 COBRA.

 

Na rozdíl od původního československého a polského OT-64 byl projekt COBRA čistě slovenský. Korba vozidla OT-64 byla osazena nízkoprofilovou věží COBRA (oficiálně nazývanou 2A42 - COBRA), kterou vyvinul a postavil ZŤS Špeciál Trenčín.

 

cobra.jpg

 

Nízkoprofilová jednomístná věž COBRA byla vyvinuta koncem 90. let a počátkem roku 2000. Byla představena veřejnosti v roce 2001. Byla navržen tak, aby zlepšil palebnou sílu několika vozidel, včetně OT-64, BMP-1, BTR-70 a Pandur II. Zbraňový systém byl schopný napadnout jak pozemní, tak nízko letící cíle.

 

Hlavní zbraní byl modifikovaný sovětský kanón ráže 30mm Shipunov 2A42, který se používal pouze na ruských vozidlech (např. BMP-2). Zbraň byla spárována s lehkým kulometem ráže 7,6 mm PKT. Obě zbraně byly stabilizované. Hlavní zbraň měla být schopná likvidace lehkých obrněných cílů(většinou BVP) na vzdálenost přibližně 1000 metrů, zatímco lehký kulomet měl sloužit jako ochrana před pěchotou protivníka. Kadence střelby se pak pohybovala v rozmezí od 250 ran za minutu do 500 ran za minutu.

 

Obě zbraně byly schopné elevace +50 stupňů (ručně až +58°) a deprese -4 stupňě. Rychlost elektrického otáčení věže byla 30 stupňů za sekundu a rychlost změny vertikální polohy zbraně 20 stupňů za sekundu. Operátor seděl nalevo od zbraně a mířil pomocí stabilizovaného nočního/denního zaměřovače BPK-2.

 

cobra_104.jpg

 

Na přání zákazníka mohla být věž osazena raketometem PTŘS 9K111 Konkurs.

Samotná věž byla zhotovena z pancéřové oceli s podšívkou z uhlíkových vláken. Byla schopná čelně odolat těžkým kulometům ráže 14,5 mm(45 stupňů na každou stranu od osy hlavně) a zbraním ráže 7,62 mm na ostatních místech. Ochrana byla navíc posílena instalací odpalovačů dýmových granátů 902V Tucha(6 kusů). Věž měla vlastní filtrační systém a přetlakovou jednotku, který chrání obsluhu před hrozbami NBC. Hmotnost věže byla 1100 kg.

 

Prototyp OT-64 COBRA z roku 2001 byl dále upraven zvýšením výkonu elektrického generátoru tak, aby lépe pokryl potřeby věže.

 

Zbraňový systém byl nabízen od roku 2003 a instalován na několika vozidlech. Bohužel si však své zákazníky nenašel, tak i přes další vývoj nebyl sériově vyráběn.

 

dvk-30.jpg

 

Vylepšená verze (opět ZŤS Špeciál) byla odhalena v roce 2011 pod označením DVK-30. Má však několik odlišností od původního systému COBRA:

  • Věž je přibližně o 100 kg těžší
  • Kadence byla zvýšena na 550 ran za minutu
  • Byl použit jiný systém odpalování dýmových granátů
  • Byl osazen vylepšený zaměřovač střelce BPK-2-42

Stejně jako jeho předchůdce může být věž DVK-30 vybavena odpalovačem řízených raket a může být instalována na širokou škálu vozidel, počínaje OT-64 až po řadu BTR a silně upravená vozidla, například Excalibur Army BMP-MEXCA . Novou funkcí je možnost nahradit starší 30 mm 2A42 kanón, moderním kanónem Excalibur Army CZ30 ráže 30 mm. Systém DVK-30 je stále nabízen potenciálním zákazníkům, od září 2016 však zatím žádného nenašel.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlašte.

Přihlásit se


×