Přejít na obsah
Ashadak

AW - Zaměřeno na: T-62M

Recommended Posts

Když už bylo jasné, že stávající technika v podobě zastaralých tanků řady T-54/55 na své západní protivníky nestačí, zrodil se nový střední tank T-62.

 

Hlavní výzbrojí nového tanku bylo na svojí dobu pozoruhodně účinné dělo s hladkým vývrtem ráže 115 mm, což byl opravdu velký skok v palebné síle ve srovnání se starším dělem D-10T ráže 100 mm. Než však padla volba na instalovanou zbraň, existovala konkurence v podobě děla s drážkovanou hlavní D-54TS, využívající nového typu protipancéřové munice s wolframovým jádrem. Jakmile se objevila možnost použít munici i na typu děla U-5TS bylo rozhodnuto, která zbraň je vhodnější a návrh D-54TS navždy zmizel v archivech. Původně byl typ T-62 zamýšlen jen jako přechodný typ, než bude zaveden jeho nástupce z Charkova, typ T-64. S podivem se však do roku 1975 vyrobilo v Sovětském svazu přes 20 tisíc kusů a stroj tvořil po dlouhá léta páteř sovětských obrněných sil.

 

screenshot2701.jpg

 

Na rozdíl od pozdějšího typu T-64, byla T-62 uvolněna k vývozu celkem brzy, stejně se uvažovalo o jejím nahrazení. Bylo vyvezeno více než 5000 těchto tanků. Zajímavé je, že většina zemí Varšavské smlouvy neměla zájem o koupi licence na produkci tohoto vozidla. Na internetu sice dohledáte informace o tom, že se T-62 vyráběla v Československu nebo v Polsku, ale je to pouze mýtus. Toto vozidlo nebylo nikdy vyráběno mimo Sovětský svaz, tato dezinformace pravděpodobně pochází ze západních zdrojů a bohužel to tvrdil i přední odborník Steven Zaloga. Obě země sice tank T-62 testovaly, ale po následném zhodnocení bylo od pořízení upuštěno z důvodu vysoké ceny (cena dovezené T-62 byla přibližně o 50 procent vyšší než cena T-55).

 

Faktem bylo, že vojáci Varšavské smlouvy dobře věděli, že Sověti připravují brzké nahrazení tohoto vozidla a investovat do nákupu tak drahého prostředku bylo považováno za zbytečné plýtvání penězi.

 

Nakonec T-62ky našly uplatnění v armádách arabských zemí (jako náhrada těžkých ztrát z války s Izraelem), Kuby, některých afrických zemí, Vietnamu a Severní Koreji (ta dokonce vyráběla svojí vlastní verzi a to až do osmdesátých let). Jeden velmi zvláštní případ se udál v březnu 1969 během potyčky sovětských sil s Číňany v Damašku, kdy se jeden stroj T-62 utopil v řece během bojů. Čínští vojáci však byli schopni nejen utopený tank vyzvednou a zprovoznit, ale získané technologie využít pro posílení vlastního vývoje obrněné techniky.

 

Tank T-62 se zúčastnil několika významných konfliktů. Během války o Yom Kippur s Izraelem se arabským tankistům podařilo způsobit nějaké ztráty izraelským protivníkům, ale i přesto dobře vycvičené izraelské posádky s tanky Sho't Centurion dokázali zničit desítky syrských a egyptských T-62 a zvítězit. Navzdory obrovským ztrátám v řadách Arabů Izraelci stále považovali T-62 za smrtícího protivníka. Dokonce sami používali několik kořistních tanků T-62 pod označením Tiran.

 

screenshot2733_0.jpg

 

Dalším velkým konfliktem, kterého se tanky T-62 zúčastnily, byla válka v Afghánistánu. Tady se projevila velká zranitelnost vozidel proti útokům ze zálohy. V tomto konfliktu přišli Sověti o 385 tanků T-62. Nicméně i přesto zůstala T-62 populární volbou a stovky z nich jsou v provozu v různých částech světa.

 

Podobně jako u T-54/55 se i u T-62 v období sedmdesátých a osmdesátých let začal projevovat vysoký věk vozidla. Jeho ocelové pancéřování bylo velmi slabé, 100 mm oceli (i když šikmé) poskytovalo jen velmi malou úroveň čelní ochrany proti moderním střelám, obzvlášť americkému raketovému systému TOW, který se objevil již počátkem 70. let. Věž byla na svojí dobu poměrně tvrdá, v pozdějších verzích až 242 mm silná, přesto však šlo jen o obyčejnou ocel.

 

Zbraň také potřebovala vylepšit. Dělo jako takové nebylo zase tak špatné, ale u systému řízení palby byla modernizace určitě na místě. Tank postrádal pořádný dálkoměr a střelec používal pouze zastaralý teleskopický typ TSh2B-41(později TShS-41U) s vestavěnou stupnicí pro odhad vzdálenosti cíle. Motor byl také klasický nafťák V-55V s nedostatečným výkonem 580 koní.

 

Stručně řečeno, na počátku osmdesátých let bylo rozhodnuto, že tank potřebuje modernizaci, která by výrazně zlepšila jeho bojovou hodnotu, protože v provozu bylo tisíce kusů.

 

screenshot2735.jpg

 

Drobná vylepšení už probíhala během produkce vozidla v období mezi 1965 a koncem 1975. Nebylo jich však mnoho a zahrnovaly:

  • Vylepšení motorového prostoru, lepší pásy a hnací kolo na modelu z roku 1967.
  • Na vozidlo se v roce 1972 vrátil těžký protiletecký kulomet ráže 12,7 mm.
  • Model z roku 1975 obdržel laserový dálkoměr KTD-1.
  • Na základě zkušeností z války v Afghánistánu byl tank opatřen přídavným pancéřováním Mesh anti-RPG.

Výsledkem následného modernizačního programu bylo vozidlo pod označením T-62M.

 

Nejviditelnější změnou bylo posílení pancéřové ochrany. Cílem bylo výrazně posílit ochranu vozidla před řízenými raketami a HEAT municí. Po modernizaci byla přední část korby a věže shodná svým složením s pancéřováním BDD použitém na tanku T-55M.

 

Složení pancéřování obsahovalo 3 cm ocelový plát s 8 cm prostoru vyplněného 4 vrstvami zúhlovaných 5 mm ocelových plátů. Věž byla opatřena představným pancéřováním v podobě známého „Ilyčova obočí“ - dva tlusté pruhy pancíře. Celkově se úroveň ochrany zvýšila na přibližné hodnoty 400-450 mm RHAe proti munici HEAT a 320mm proti AP munici. Celá sada vážila dohromady více než 2 tuny.

 

T-62M také obdržel anti-radiační vložku a na bočních stranách některých vozidel byly namontovány gumové desky jako další prvek ochrany před HEATY, i když tuto volitelnou výbavu mnoho vozidel postrádalo. V neposlední řadě byla čelní část vany (od svaru dolního čelního plátu až po druhou dvojici pojezdových kol) opatřena dodatečným 20 mm plátem jako ochranu proti minám.

 

Další obranná opatření zahrnovala:

  • odpalovač dýmových granátů systému 902B Tucha
  • systém ochrany proti napalmu Soda

Změny se dotkly i palebné síly vozidla a to:

  • možností odpalovat rakety systému 9K116-2 Sheksna
  • instalací systému řízení palby Volna

Raketový systém Sheksna umožňoval vozidlu odpalovat střely 9M117. Stejné rakety umožňoval odpalovat i systém Bastion na T-55M. Tato raketa byla schopna proniknout až 750 mm oceli. Minimální dostřel byl 100 metrů, maximální 4000 metrů a průměrná rychlost střely 9M117 byla 370 m / s.

 

Systém řízení palby Volna FCS obsahoval následující součásti:

  • vylepšený laserový dálkoměr KTD-2
  • balistický počítač BV-62
  • zaměřovač TshSM-41U
  • stabilizátor Meteor M1

Jak si můžete všimnout, některé komponenty byly shodné s vozidlem T-55M, sdílení komponent přináší velké úspory nákladů. Rakety 9M117 byly však i přesto extrémně drahé. Dělo s hladkým vývrtem ráže 115 mm bylo navíc opatřeno tepelným pláštěm, aby se snížilo opotřebení hlavně. Některé modely navíc dostaly místo původního protiletadlového kulometu ráže 12,7 mm DShKM modernější verzi NSVT.

 

Motor byl nahrazen výkonnější variantou V-55U o výkonu 620 koní (i přesto maximální rychlost zůstala stejná - 50 km/h). Vozidlo dostalo lepší pásy (stejné jako na T-72). Prostředek pro komunikaci v podobě rádia R-123 byl nahrazen modernějším typem R-173.

 

screenshot2737.jpg

 

Tanku T-62M existuje i mnoho pod verzí, například:

  • T-62M-1 s lepším motorem V-46-5M o výkonu 690 hp
  • T-62M1 a T-62M bez systému Sheksna
  • T62M1-1 a T-62M-1 bez systému Sheksna
  • T-62M1-2 a T-62M bez systému Sheksna a přídavného pancéřování
  • T-62M1-2-1 a T-62M1-2 s lepším motorem V-46-5M
  • T-62MK(velitelská verze tanku T-62M, bylo vyrobeno jen velmi málo kusů)
  • T-62MV a T-62M bez soupravy pancéřování BDD, ale se soupravou ERA
  • T-62MV-1 a T-62MV s lepším motorem V-46-5M

Za zmínku stojí prototypová řada T-62D (tanky T-62 vybavené experimentálním APS systémem Drozd), která však není pod-řadou T-62M. Vývoj totiž probíhal paralelně. Prototyp T-62MD se systémem APS Drozd však existuje.

 

Přesný počet takto upravených vozidel není znám. Jeden podnik sám o sobě upravil kolem 400 vozidel T-62 na standard T-62M. Celkový počet upravených vozidel je pravděpodobně jen pár tisíc.

 

Tanků T-62M se ani moc nevyvezlo. Mnoho z nich se objevilo v Afghánistánu během sovětsko-afghánské války, jako součást dodávky místním vládám. Později se objevily během konfliktů v Čečensku a poslední kusy těchto tanků byly prodány do Sýrie, kde byly úspěšně použity proti protivládním silám.

 

V Armored Warfare je T-62M prémiovým vozidlem na čtvrté úrovni. Od standardního tanku T-62 na třetí úrovní se liší na první pohled hlavně svojí jedinečnou kamufláží a zesíleným pancéřováním. Nesmíme zapomenout na možnost střelby řízenými raketami. I když tento stroj nepatří zrovna ke králům pohyblivosti, může odolávat slušné palbě protivníků s vozidly nižší nebo stejné úrovně. Vyniká hlavně čelním pancířem a jediným způsobem jak mu spolehlivě čelit je útočit na slabé boky nebo záda, zkrátka tam, kde postrádá zesílený pancíř.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky

Reloud mám teda za 10s, mrknu na to ještě, ale v mém PvE jsem byl jen bez 15HP kvůli pásům, je tedy poměrně dingací. Jako mému stylu hraní to až tak nevadí, že dojedu někam poslední. To je asi daň za dobrý kanón a pancéřování na T4.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky
před 44 minutami, arnost905 napsal:

Reloud mám teda za 10s, mrknu na to ještě, ale v mém PvE jsem byl jen bez 15HP kvůli pásům, je tedy poměrně dingací. Jako mému stylu hraní to až tak nevadí, že dojedu někam poslední. To je asi daň za dobrý kanón a pancéřování na T4.

 

skús si PvP uvidíš že ten tank moc nedingá :D vaňa je jedna obrovská zelená plocha .. čo sa týka veže to si nepamätám 

 

EDIT: reload vieš dať dole na 7,99s

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlašte.

Přihlásit se


×