Přejít na obsah

AW - Deník vývojářů: role jednotlivých tříd - obrněná bojová vozidla


Ashadak

Recommended Posts

Velitelé!

 

V poslední části seriálu jsme se věnovali bitevním tankům a jejich roli v Armored Warfare. Dnes se podíváme na další třídu - obrněná bojová vozidla.

 

new_front.jpg

 

Definování této skupiny vozidel rozhodně není snadným úkolem. Na rozdíl od bitevních tanků, jejichž role je poměrně jasně definovaná, je "obrněný bojový vůz" pojmem, který může - přinejmenším v reálném světě - zahrnovat téměř jakékoliv obrněné vozidlo určené k boji, včetně tanků.

 

V Armored Warfare jsou jedinými jasně definovanými třídami, na základě jejich skutečné role, bitevní tanky a samohybné dělostřelecké systémy(kategorie vozidel určených především pro nepřímou palebnou podporu), zatímco lehké tanky, stíhače tanků a obrněná bojová vozidla jsou v některých případech ve své roli snadno zaměnitelná.

 

Nechme tedy být realitu skutečného světa a brát to tak, že bojová obrněná vozidla(dále jen AFV) patří mezi nejlehčí techniku Armored Warfare, jejichž hmotnost zřídka přesahuje 20 tun. Tuto skutečnost odráží kvalita ochrany - některá AFV mají sice pokročilé ochranné systémy, ale obecně patří mezi nejméně chráněná vozidla ve hře. AFV jsou obvykle vyzbrojena buď autokanonem nebo kombinací autokanonu a řízených raket.

 

Aby bylo možné kompenzovat jejich nedostatečnou výzbroj a pancéřování, jsou AFV velmi obratné, rychlé a nejlehčí z nich, jako je například CRAB, patří mezi nejrychlejší ve hře. Rychlost a pohyblivost jim výrazně zvyšuje šance na přežití, ale jejich pravá síla spočívá v jejich schopnosti se ukrýt a bojovat ze zálohy.

 

AFV vozidla nejsou jen lehká, jsou v mnoha případech také malá a čím menší je vozidlo, tím těžší je ho najít. AFV jsou v tom výjimečně dobrá, zatímco jsou skrytá, dokážou nepřítele sledovat díky své vyspělé elektronice a optice - mají k tomu zkrátka nejlepší předpoklady ze všech tříd ve hře. Jejich hlavní úlohou na bojišti je tedy průzkum a detekce jiných vozidel. O systému průzkumu a detekce jsme už detailně psali v jiném díle vývojářského deníku. Překlad najdete zde.

 

Speciální schopnost

 

Obrněná bojová vozidla disponují také speciální schopností, kterou lze aktivovat stisknutím klávesy E a nazývá se „Označení cíle“. Když prostřednictvím této schopnosti protivníka označíte, zvýrazníte ho na krátkou dobu, sobě i svým spoluhráčům. Označené cíle nejsou schopné se ukrýt a zmizet. Při střelbě na označeného protivníka také obdržíte bonus k poškození. Tuto schopnost používejte na nejnebezpečnější protivníky a pomozte tak svému týmu k jejich snadnější a rychlejší eliminaci.

 

Zařazení

 

Existují dva základní typy tříd obrněných bojových vozidel. Pro začátek je můžeme rozdělit na:

  • Pásová vozidla
  • Kolová vozidla

Toto hodně obecné rozdělení nám o samotných vozidlech příliš neřekne, snad až na druh jejich pohybového ústrojí. Kolová vozidla jsou mnohem rychlejší na zpevněném povrchu, jako například silnice, zatímco pásová vozidla nejsou obecně příliš rychlá, ale jsou mnohem obratnější a pohyblivější v terénu. Existují ovšem některé výjimky, které snadno konkurují svým protějškům. Proto bude lepší zaměřit se přímo na úlohu, kterou mají jednotlivá vozidla na bojišti namísto podvozku. Na základě svého určení mohou být AFV rozděleny do následujících dvou kategorií:

  • Lehká AFV
  • Těžká AFV

Lehká AFV

 

Mezi lehká AFV často patří lehká pásová, čtyřkolová a šestikolová vozidla - v reálném světě se často jedná o zvláštní typy určené pro jednotky speciálních sil. Zde je pár příkladů:

  • LAV-150
  • FV721 Fox
  • OT-65A
  • VBL, VBR and CRAB (francouzské lehké čtyř-kolové AFV)
  • řada BMD (ruské lehké pásové AFVs)

Na vrcholku stromu:

  • SPHINX (AFV desáté úrovně)

Několik malých a pohyblivých vozidel - především rodiny Wiesel - bylo přesunuto z třídy AFV do třídy stíhačů tanků v rámci aktualizace 0.19, aby to lépe odpovídalo jejich povaze.

 

Ze všech vozidel Armored Warfare tato obvykle disponují nejmenší palebnou sílu na své úrovni. Jejich výzbroj se značně liší a také definuje jejich styl hry. Například LAV-150, vozidlo na nízké úrovní, je vyzbrojeno pouze autokanonem. Fox, VBR a CRAB AFV jsou vyzbrojeny kombinací autokannonu a řízených střel, VBL je vyzbrojeno pouze řízenými raketami. Řada BMD na druhou stranu disponuje vynikající palebnou sílu, která zahrnuje nízkotlaký kanon, autokanon a řízené rakety.

 

screenshot0756_0.jpg

 

Lehká AFV patří bezpochyby k nejlepším průzkumným prostředkům ve hře. Ať už zůstanou ukryty za keřem a jen pozorují protivníka na dálku nebo využívají svou vysokou rychlost a manévrovatelnost pro rychlé odhalování a únik předtím, než bude mít protivník možnost reagovat. AFV jsou vlastně oči každého týmu. Žádná vozidla nejsou v průzkumu tak dobrá a jediný schopný skaut může snadno obrátit průběh bitvy ve váš prospěch, obzvlášť pokud nepřátelský tým postrádá stejně schopného pozorovatele.

 

Některé z kolových vozidel mohou být zpočátku trochu obtížně ovladatelné, ale jakmile je dostanete do rukou, rychlost a brutální zrychlení budou zárukou vašeho přežití a přínosu v bitvě. Nejdůležitější věcí je však znát prostředí ve kterém operujete. Předem vyhledávat únikové cesty, překážky atd., Protože pokud se dostanete do přímého střetu, často to povede k vašemu rychlému zániku.

 

Cena za neopatrnost je vysoká. Lehká AFV platí za nejkřehčí vozidla ve hře a dokonce i jediný zásah z čehokoliv většího než autokanon může napáchat obrovské škody, imobilizovat vás, zabít posádku nebo zničit více modulů najednou. Vysoce výbušné střelivo je obzvlášť ničivé, protože jeho explozivní povaha usnadňuje znehybnění vozidla tím, že zničí jeho kola nebo pásy. Stojící a odhalené AFV je mrtvé AFV - to je zvláště důležité pro hráče, kteří dávají přednost pasivnímu průzkumu před tím aktivním. Je důležité, aby jste se okamžitě přemístili, když už vás někdo objeví, protože každý, dokonce i vaše babička se na vás okamžitě zaměří jako na snadnou kořist.

 

Bez ohledu na to, jaké zbraňové systémy používají, palebná síla lehkých AFV je také poměrně malá a jejich schopnost palebné podpory bude vždy nižší než u ostatních tříd. AFV vyzbrojené řízenými raketami mohou mít štěstí a s trochou umu zatopit i bitevním tankům, ale jejich autokanony jsou užitečné pouze proti jiným lehkým a málo pancéřovaným cílům. Pokud tedy chcete být úspěšnými lovci, tak s rakeťáky jako je VBL by jste se měli držet dál od prvních linií. Vozidla, která spoléhají na autokanony, by se na druhé straně měla držet svých protivníků a čekat na příležitost k rychlým přepadům do zad nebo do boků.

 

Pokud dáváte přednost kombinaci maskování a rychlosti a můžete se popukat z toho, že vás protivník nevidí jsou pro vás lehké obrněné bojové vozy tou správnou volbou. Mějte se však na pozoru – tahle vozidla vyžadují jistý druh zručnosti a proto budou vhodná spíš pro zkušenější hráče. Osvojení vyžaduje nejen solidní znalosti herních mechanik, ale také pečlivé plánování a schopnost reagovat na aktuální situaci v bitvě.

 

Těžká AFV

 

Do této kategorie patří obvykle pásová a osmikolová vozidla. Zde je pár příkladů:

  • řada BMP
  • Šakal a řada Rosomak
  • Bradley IFV
  • Warrior IFV

S OT-64A a OT-64 COBRA se setkáme až v aktualizaci 0.22. Dříve těžké AFV zastupovala hlavně rodina vozidel Terminator, ale nakonec jsme je přesunuli mezi stíhače tanků, protože tato úloha je pro ně vhodnější.

 

screenshot2044.jpg

 

Těžká AFV se nacházejí někde mezi lehkými AFV a lehkými tanky. Na stupnici pohyblivosti je najdeme hned za lehkými AFV, obzvlášť na zpevněném povrchu. Můžeme si vlastně sestavit takovou jednoduchou stupnici podle váhové kategorie (od nejlehčího k nejtěžšímu):

  • Lehké AFV
  • Těžké AFV
  • Lehké tanky
  • Stíhače tanků
  • Bitevní tanky
  • Samohybné dělostřelecké systémy

Co se týče výzbroje, tak ta je obecně shodná s třídou lehkých AFV, je však lépe stabilizovaná (přesnější v pohybu) a s větší kadencí. Těžké AFV jsou také výrazně větší a mají větší počet bodů výdrže. Mohou tak soupeřit s některými vozidly, které mají poměrně lepší ochranu, například s lehkými tanky. Bradley a BMP-3 mají také soupravu přídavného pancéřování ERA. Bradley navíc je vybaven APS systémem soft-kill. Warrior zase nese poměrně tlusté přídavné pancéřování v podobě kitu TES (H). To bez potíží odolá střelám malé ráže, ale rakety a děla větších ráží si s ním poradí vcelku snadno.

 

Těžká AFV jsou stále schopna skautingu, ale na rozdíl od lehkých AFV obvykle nemají modul průzkumného vybavení, který snižuje dobu zpětné vazby k odhalování protivníka a zvyšuje dohled, pokud vozidlo stojí. Navíc jsou mnohem větší, což podstatně snižuje jejich maskovací faktor. Tyto dvě nevýhody značně zhoršují možnosti pasivního průzkumu – musí tedy více spoléhat na svojí rychlost a pohyblivost.

 

Těžká AFV jsou vhodné pro hráče, kteří preferují více dynamickou akci než tu pasivní. Pohyblivost a rychlost jsou vaší největší zbraní – točte své protivníky a střílejte je tam, kde je to nejvíc bolí - do motorů a boků. Nebo si udržujte odstup a používejte rakety. Vaše hlavní role se však nemění, odhalovat protivníky svým spoluhráčům.

 

Role obrněných bojových vozidel na bojišti

 

Jak jsme si řekli výše, hlavní úlohou obrněných bojových vozidel ve hře Armored Warfare je vyhledávání protivníka. Vaše hlavní činnost tedy spočívá v zajištění viditelnosti nepřátelských vozidel na mapě tak, aby se na něj mohla zaměřit i vzdálenější vozidla a vést efektivní palbu, protože sami o sobě nemají tak špičkové pozorovací schopnosti.

 

Protivníka můžete vyhledávat dvěma základními způsoby:

  • Aktivní průzkum – nebezpečnější varianta, kdy se přiblížíte co nejvíce k protivníkovi a využíváte svojí rychlost a pohyblivost k rychlým přesunům a zároveň se vyhýbáte zásahům. Protivník vás pravděpodobně uvidí.
  • Pasivní průzkum – bezpečnější varianta, kdy zůstáváte skrytí na nějakém vhodném místě s rozhledem a čekáte kdo se objeví. Protivník vás pravděpodobně neuvidí, dokud nevystřelíte, nebo vás nezachytí jíné průzkumné vozidlo.

Lehké tanky jsou také vhodné pouze pro aktivní průzkum, naproti tomu AFV excelují v obou způsobech, protože jsou k průzkumu lépe přizpůsobeni. Lehké AFV jsou nejlepší v pasivním průzkumu(skryti v křoví), těžká AFV v průzkumu aktivním - pouze lehké tanky si však mohou dovolit přiblížit ještě blíž.

 

Pokud hrajete AFV jakéhokoli druhu, je důležité u toho přemýšlet, sledovat vývoj bitvy, znát své okolí a zvážit své únikové možnosti. Pokud vás totiž protivník uvidí, vy zastavíte nebo vám poškodí motor, jste mrtví - prakticky každý ve vás vidí jednoduchý cíl a je jen pár výjimek kdy vás bude protivník ignorovat.

 

Pokud už se pustíte do boje na krátkou vzdálenost, tak nejlepším způsobem jak protivníka porazit a přežít je nezastavovat, být neustále v pohybu a „utočit“ ho. Zamkněte si ho v zaměřovači a soustřeďte se na řízení, zatímco vaše zbraň ho neustále sleduje a vy kroužíte kolem něj. Soustřeďte palbu převážně na boky a záda nepřátelských vozidel, protože tam má váš autokannon největší šanci na poškození. Tímto způsobem můžete, při troše štěstí zlikvidovat i těžkého protivníka, jako je bitevní tank, který bude mít problém vás sledovat. Dejte si však pozor, obratné cíle, jako jsou lehké tanky, další AFV a dokonce některé stíhače, nebudou mít problém s vámi držet krok, i když se je pokusíte obejít. Zkrátka a dobře AFV nejsou vozidla vhodná pro čelní útoky a tomuto faktu se musíte přizpůsobit.

 

screenshot0506.jpg

 

Těžké AFV jsou mimořádně dobré při lovu lehkých AFV díky své zvýšené odolnosti, ochraně, palebné síle a slušných detekčních schopností. Pokud si ještě nepřátelské AFV označíte pomocí vaší speciální schopností bude to rozhodně cesta jak někomu hru řádně znechutit.

 

Jak už jsme zmiňovali, každý správný průzkumník se musí naučit mapy a vhodná místa pro průzkumnou činnost. Klíčem je najít místo s následujícími parametry:

  • Místo kde je dobrý rozhled a kde je pravděpodobné, že se protivník objeví
  • Místo kde je hodně možností k zamaskování vašeho vozidla
  • Místo odkud můžete snadno rychle zmizet

Poslední bod bývá často podceňován - když vás protivník spatří, máte pouze jednu nebo dvě sekundy na reakci, pokud vás ovšem okamžitě nezničí rafinovaným soustřelem. Nejlepší možností je zůstat v úkrytu a mít přední část korby natočenou směrem k únikové cestě - tímto způsobem si zajistíte maximální rychlost v případě úniku a neztratíte tak drahocenné sekundy.

 

Zvládnout třídu AFV vyžaduje trpělivost, zkušenosti a spoustu praxe - odměnou pro některé z vás však může být ovládnutí nejvíce frustrující třídy vozidel. Je to tedy správná volba pro hráče, kteří opravdu chtějí, aby je ostatní hráči nenáviděli, protože extrémně zkušený hráč v AFV je možná nejnebezpečnějším soupeřem v celé hře.

 

Plány do budoucnosti

 

Naším hlavním cílem je, aby se třídy vozidel v Armored Warfare staly rozmanitějšími a více se od sebe odlišovaly.

 

Možná nejdůležitější změnu, kterou plánujeme pro třídu AFV, je generálka ovládání kolových vozidel, kterou projdou v aktualizaci 0.22. Jedná se o řadu menších změn, které, jako celek, umožní mnohem jednodušší ovládání nejlehčích kolových vozidel. Vozidla, která projdou úpravami budou(mimo jiné):

  • CRAB
  • FV721 Fox
  • LAV-150
  • SPHINX

Tyto změny potkají i ostatní kolová vozidla (například Stryker nebo ERC 90). Těm se však budeme věnovat v samostatném článku o stíhačích.

 

Změnou pohyblivosti projdou všechny třídy. V samostatném článku jsme již diskutovali o změnách týkajících se bitevních tanků. Po provedení změn zůstanou AFV nejrychlejšími vozidly s nejlepším zrychlením (což bude přibližně o 50 procent vyšší než u lehkých tanků) a nejvyšší průměrnou rychlostí (která bude přibližně o 30 procent vyšší než u lehkých tanků).

 

screenshot2553.jpg

 

Další změny AFV souvisí s jejich schopnostmi zůstat ukrytý. Znovu se podíváme na schopnosti překážek(křoví) a kamuflážní faktor, který poskytují. Zvláštní pozornost budeme věnovat také bojovým schopnostem – označení protivníka bude probíhat rychleji a nebude vyžadovat tak přesné zacílení jako nyní. Autokanony na vysoké úrovní (8 a vyšší) budou posíleny. Díky tomu se vrátí AFV vozidlům možnost poškozovat boky bitevních tanků. Ukroutit tak svého protivníka bude opět efektivním způsobem boje.

 

Změny v systému velitelských schopností přinesou hráčům lepší možnosti upravit své velitele tak, aby lépe vyhovovaly jejich stylu hry, což zahrnuje i průzkum.

 

A nakonec chystáme zavedení nových vozidel AFV, jako například ZBL-08, které dorazí s aktualizací 0.22. Pro aktualizaci 0.23 máme také připravené nějaké kousky, ale o těch si povíme později.

 

Uvidíme se na bojišti!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Načítání
×
×
  • Vytvořit...