Přejít na obsah

AW - WPB Anders


MegaVydra

Recommended Posts

AW - WPB Anders

                                                                                                               WPB Anders

 

                                        image.jpg

 

 

 

Historie „tanku“ Anders

Projekt víceúčelové bojové platformy Anders (Wielozadaniowa Platforma Bojowa Anders, WPB Anders)byl poprve veřejnosti představen na polské zbrojní výstavě MSPO v roce 2009. Tehdy polská zbrojní firma ORBUM uázala počítačový model víceučelového pasového podvozku, jenž měl sloužit jako platforma pro lafetaci nejrůznějších zbraňových, průzkumných a ženijních systémů.

 

Poláci se při vývoji platformy Anders nechali inspirovat americkým programem budoucích bojových vozidel Future Combat Systems. Podlé této vize mají být nově mechanizované brigady vyzbrojeny buď kolovými bojovými vozidly (v Polsku to bude KTO Rosomak) nebo pásovými (Anders). Takto postavená brigáda nebude muset mít nutně hlavní bojové tanky (MBT).

První funkční prototyp víceučelové pásové platformy Anders byl představen se 120mm dělem. Polská média, firma OBRUM z marketingového hlediska neprotestovala, tak vozidlo Anders mylně uváděla jako lehký tank, polský lehký tank nebo bez zkrupulí rovnou tank Anders.

Avšak konstrukce vozidla Anders se 120mm kanónem (např. hmotnost 35 t, balistická ochrana) nesplňují parametry platné pro klasické hlavní bojové tanky. Správny název verze se 120mm kanónem je tak Vozidlo palebné podpory.

 

První funkční prototyp Vozidla palebné podpory byl představen v roce 2010 na polské zbrojní výstavě MSPO. O rok později, na stejné výstavě, pak firma OBRUM ukázala dále vylepšené vozidlo Anders v konfiguraci jako Bojové vozidlo pěchoty vyzbrojené 30mm kanónem.

 

Zajímavé technické informace

Anders je pásové vozidlo vybavené německým dieselovým motorem 8V199 TE20 (firma MTU). Bohužel není známo, zda Poláci nakoupí verzi se špičkovým výkonem 530 kW, nebo novější o výkonu přes 600 kW – požívanou například v rakousko-španělském pasovém vozidle ASCOD-SV.

 

Stroj je také vybaven výkonným startérem/generátorem elektrické energie o výkonu 120 kW (rovněž od německé MTU). Zařízení nejen, že slouží k nastartování hlavního motoru, ale dokáže také zpětně elektrickou energii vyrábět, což je důležité pro napájení energeticky náročných systémů – např. radaru protiletadlového systému.

 

Maximální výkon celé pohonné jednotky by měl být de facto součtem jak výkonu startéru tak hlavní pohonné jednotky. Platforma Anders díky tomu může krátkodobě vyvinout výkon až 650 kW (720 kW).

 

Stroj může také krátkodobě jet jenom čistě pomoci elektrické energie, kdy startér využívá elektřinu z baterií a přes motor pohání kola náprav. Zde je vhodné připomenout, že se nejedná o hybridní systém, kdy elektromotory přímo pohánějí kola a motor spalovací motor slouží pouze k výrobě elektrické energie pro elektromotory.

 

Pancéřová ochrana 

Korba je svařovaná z pancéřových plechů. Ochran trupu má pak být na úrovní III podle STANAG 4569, což je ekvivalent balistické ochrany polského kolového vozidla KTO Rosomak  nebo českého vozidla Pandur II. Pomocí přídavného keramického pancéřování, lze pak zvýšit ochranu až na úroveň V – což odpovídá např. odolnosti proti 25mm projektilu vypáleného z 500 metrů.

Odolnost je tedy srovnatelná jako u nejnovějších vozidel, např. německé Pumy nebo amerického CGV. V tuto chvíli tak padá další argument o zařazení bojové platformy Anders mezi lehké tanky. Pancéřová ochrana totiž ani zdaleka nedosahuje úrovně, jakou mají staré ruské T-72.

 

Takticko-technické parametry

Délka 6,9 m , 8,8 m Vozidlo palebné podpory včetně děla

Výška korby

1,8 m

2,8 m Vozidlo palebné podpory včetně věže

2,4 m Bojové vozidlo pěchoty včetně věže

 

Počet kol

12 kol, 6 náprav

 

Světla výška

0,4 m

 

Maximální rychlost

72 km/h

 

Stoupavost

max 60 %

 

Boční náklon

max 40 %

 

Překonávaní vodorovných překážek

2,6 m

 

Překonávaní svislých překážek

1 m

 

Hloubka brodění

max 5 m

 

Takticko-technické parametry bojových verzí

 

Vozidlo palebné podpory

Bojové vozidlo pěchoty

Výzbroj

120mm kanón CTG

30mm kanón Bushmaster II

Munice pro hlavní výzbroj

12 nábojů v nabíjecím systému

20 v zásobě

 

Doplňková výzbroj

Spřažený 7,62mm kulomet UKM-2000P

Dálkově ovládáná stanice s 12,7mm

kulometem nebo 40mm granátometem

Zadýmovací granát 18x

Spřažený 7,62mm kulomet UKM-2000P

Zadýmovací granát 6x

Posádka

 3 + 1 + 3

 3 + 8

 

Typ věže

 S osádkou

 S osádkou / bezosádková

 

Hmotnost věže

 12 tun

 2,9 tuny / 2,4 tuny

 

Bojová hmotnost

 33 tun

 24 tun (pravděpodobně až 30 tun)

 

Hmotnost podvozku

 21 tun

 

Maximální hmotnost

 35 tun

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Načítání
×
×
  • Vytvořit...