Přejít na obsah

Zamerané na BMD-4


MegaVydra

Recommended Posts

Zamerané na BMD-4 - přeložil Robozilina, díky pane :)

V nedávnych článoch sme si priblížili históriu vývoja ľahkých bojových vozidiel BMD-3:




Aby sme to zhrnuli, letecky dopravované ľahké bojové vozidlo BMD-3 malo pôvodne nahradiť BMD-1, ale nepodarilo sa mu naplniť cieľ stať sa pilierom Ruských vzdušných síl a s pádom Sovietskeho zväzu, si notoricky podfinancovaná Ruská armáda mohla dovoliť len 137 týchto vozidiel namiesto plánovaného množstva stoviek kusov. Produkcia bola ukončená v roku 1997. 


screenshot0152_2.jpg


Ale keďže VDV (Vzdušne-výsadkové vojská) stále potrebovali vozidlo s výrazne vylepšenou palebnou silou, tak na scénu prišlo 
BMD-4
.



Deväťdesiate roky boli ťažké pre Volgogradský Traktorový Závod (VTZ), producenta BMD-3. Masívne škrty v rozpočte ruského ministerstva obrany pochovali mnohé sľubné projekty a na konci deväťdesiatych rokov, keď bola vyrábaná BMD-3 (financovaná z úverov), závod prežíval zo zmlúv na údržbu motorov. Aby sa veci ešte skomplikovali, tak VTZ sa dostal do niekoľkých sporov s ruským ministerstvom obrany kvôli kvalite výroby BMD-3, aj keď neskôr bolo dokázané, že väčšina problémov bola spôsobených slabou údržbou posádok, nesprávnym používaní a nedostatočným výcvikom. 



A stále tu bola nevyriešená otázka v palebnej sile BMD-3. Na začiatku vývoja bolo rozhodnuté, že vozidlo bude vybavené vežou, ktorá ponesie 100mm nízkotlakový kanón (schopný strieľať tiež rakety) a 30mm automat. Riešením pre VTZ bolo použitie veže vyvinutej KBP Tula pre BMP-3. Vývoj tejto verzie začal na začiatku deväťdesiatych rokov a rýchlo sa ukázalo, že podvozok BMD-3 môže viezť túto dvoj-mužnú väžu, známu pod označením 
Bakhcha-U.



Oceľová veža vyzbrojená 2K23 zbraňovým systémom, zložená z 100mm 2A70 kanóna, doplneného 30mm 2A72 automatickým kanónom. 100mm hlavňou mohli byť tiež vystrelené rakety. Zdvojenú zbraň bolo možné zdvihnúť do uhla 60° (dôležitou vlastnosťou bola schopnosť bojovať s vrtuľníkmi) a negatívny sklon -6°. Vozidlo viezlo 38 nábojov pre 100 zbraň,464 ks 30mm nábojov a 4 ks 9M117M1 Arkan navádzaných striel schopným zničiť obrnený cieľ na 4km. Zbrane boli stabilizované 2E52-2 stabilizátorom. 100mm zbraň bola nabíjaná automaticky s otočného zásobníka pod vežou. 


Táto veža bola spojená s podvozkom BMD-3 a vznikol variant, ktorý sa nazýval 
Object 960.
 Na rozdiel od veže, podvozok zostal prakticky nezmenený, ale množstvo členov posádky sa zvýšilo z dvoch na troch (vo veži bol veliteľ aj strelec). Hmotnosť vozidla narástla o 400 kg na 13,6 ton. 


screenshot0148_1.jpg


Tak ako jeho predchodca, 
Object 960
 bol čelne chránený 12,7mm pancierom pred prieraznou muníciou z ťažkého guľometu na vzdialenosť 75 metrov a zvyšok podvozku bol chránený pred 7,62mm muníciou (vrátane prieraznej). Vozidlo bolo poháňané rovnakým motorom – 450hp 2V06-2 s možnosťou použiť rôzne palivo. Maximálna hmotnosť klesla na 67 km/h kvôli navýšenej hmotnosti, ale vozidlo stále zostalo obojživelné. 


Prototyp BMD-4 sa objavil okolo roku 2002 a bol podrobený vojenskému testovaniu, so zmiešanými výsledkami (prinajlepšom). Vozidlo bolo ťažšie, čo malo negatívny dopad na ovládateľnosť, ale čo bolo dôležitejšie, napriek vyššej cene, BMD-4 sa nedalo pokladať za modernizáciu. Veža mala síce viac palebnej sily (podľa údajov VTZ mala mať BMD-4 2,5 násobne väčšie bojové schopnosti ako BMD-3), ale v základe bolo postavené na technológii osemdesiatych rokov. Skutočne moderné funkcie, ktoré vzdušné sily požadovali – ako napríklad schoposť poskytovať nepriamu palebnú podporu použitím VDV zameriavacej siete – jednoducho neboli prítomné. 


Napriek tomu, vozidlo bolo prijaté do služby 31. decembra 2004 pod oficiálnym označením 
BMD-4.


Zdroje sa rozchádzajú ohľadom počtu vyprodukovaných BMD-4. Prestavbou niektorých BMD-3 vzniklo odhadom 14 – 60 vozidiel. Najpravdepodobnejší variant sa zdá byť, že produkcia prebiehala v rokoch 2004 – 2008 a vyrobených bolo 30 vozidiel. Prvé 4 vozidlá boli oficiálne predané 137 pluku 106 Gardovej vzdušnej divízie v máji 2005. 


screenshot0146_0.jpg


Ruský výsadkári neboli nikdy veľmi spokojní s týmito vozidlami kvôli spomenutým problémom a ich slabou spoľahlivosťou, ktorá sa prejavila v priebehu služby, ale tento krát nedošlo ku žiadnym sporom, lebo VTZ vyhlásilo bankrot ešte pred koncom produkcie. Vývoj BMD bol presunutý na Kurganmashzavod. Ten dokázal výrazne vylepšiť BMD-4 na model BMD-4M, ktoré bude priblížené v budúcom článku, keďže tento upgrade nie je súčasťou vozidla na Tier 6.


Pôvodné BMD-4 (alebo nasledovník BMD-4M) nebol nikdy exportovaný ani nebol použitý v skutočnom boji.


V Armored Warfare, BMD-4 is Tier 6 AFV v strome Marata Shishkina. Pred ním sa v strome nachádza 
 a je nasledované modernizovanou BMD-2 s označením 


Je (malo by byť – poznámka prekladateľa) extrémne agilné a mrštné, ale nedokáže odolávať útokom. Použiteľné je na vzdialené prepady navádzanými strelami, ničenie nepriateľských skautov a samozrejme prieskum. Malá veľkosť BMD-4 dovoľuje zostať v úkryte a vysoký dohľad umožňuje spotovať nič netušiacich nepriateľov. 



We'll see you on the battlefield!

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Načítání
×
×
  • Vytvořit...